איכות השלטון בקריאה דחופה לראש הממשלה לחדול מהפעולות להענקת פטור לחברות הגז מהוראות חוק ההגבלים העסקיים

איכות השלטון בקריאה דחופה לראש הממשלה לחדול מהפעולות להענקת פטור לחברות הגז מהוראות חוק ההגבלים העסקיים

כ"ו בחשון, תשע"ו 08/11/2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה בקריאה דחופה להימנע מקידום ההליכים שתכליתם הענקת פטור לחברות דלק ונובל אנרג'י בהתאם להוראת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים.
לעמדת התנועה, מר נתניהו אינו מוסמך, בכובעו כממלא מקום זמני של שר הכלכלה, לקבל החלטות הרות גורל ובלתי הפיכות כהפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים במטרה לפטור את חברות הגז מתחולתו. כמו כן, אף אינו מוסמך לקבל החלטה מעין זו בעודו מכהן כשר הכלכלה שעה שהוא מכהן במקביל כראש ממשלת ישראל. לצד האמור, חוששת התנועה כי ראש הממשלה מגיע להליך ההתייעצות לאחר שכבר גמר בדעתו לאשר את מתווה הגז ועל כן אין ביכולתו לערוך את הליך ההתייעצות בלב פתוח ובנפש חפצה כמתחייב בדין.
סעיף 52 לחוק מסמיך את שר הכלכלה לפטור הגבל עסקי מהוראות החוק, אם הוא סבור שהדבר דרוש מטעמי מדיניות חוץ או ביטחון המדינה, וזאת רק לאחר שקיים התייעצות עם ועדת הכלכלה של הכנסת. לעמדת התנועה, על ראש הממשלה להימנע מביצוע פעולות שתכליתן הענקת הפטור מכוח סעיף 52 לחוק מאחר וסעיף 15 לחוק יסוד: הממשלה קובע כי תחילת כהונה של שר בממשלה מחייבת את אישור הכנסת. לאור העובדה כי אישור הכנסת לא ניתן עד כה, הרי שמר נתניהו משתמש כיום כממלא מקום בלבד לשר הכלכלה, בהתאם להוראת סעיף 24(ב) לחוק יסוד: הממשלה.
נוכח העובדה כי מר נתניהו מחזיק כעת בסמכויות שר הכלכלה באופן זמני וארעי, לתקופה שאינה עולה על שלושה חודשים, הוא אינו מוסמך לקבל בתקופה זו החלטות הרות-גורל ובלתי הפיכות כדוגמת הענקת פטור ארוך-שנים להגבל עסקי מהוראות חוק ההגבלים העסקיים. יובהר כי קבלת החלטה מעין זו תהווה עקיפה אסורה של הכנסת שמכוח אמונה בלבד מכהנים חברי הממשלה. לצד זאת, אף אם יתקבל אישור הכנסת לכהונתו של מר נתניהו כשר הכלכלה, הרי שהוא אינו מוסמך להחליט על הפעלת סעיף 52 לחוק בעודו מכהן במקביל כראש ממשלת ישראל. בהקשר זה, יש להזכיר את ההליך שמתנהל בימים אלו בפני בג"ץ בעניין יש עתיד, במסגרתו העירו השופטים במהלך הדיון כי ראש הממשלה אינו יכול לכהן עוד כשר נוסף, וכי מצב בו ראש הממשלה מכהן כשר מנוגד לכאורה את הוראות חוק יסוד: הממשלה.
כמו כן, הפעלת סעיף 52 אפשרית רק לאחר שבוססו טעמי מדיניות חוץ וביטחון אשר יצדיקו את הענקת הפטור מהוראות חוק ההגבלים העסקיים. ואולם, בנסיבות העניין לא מתקיימים טעמי ביטחון או מדיניות חוץ שעשויים להצדיק את הפעלת סעיף 52 לחוק.
זאת ועוד, לאור הצהרות ראש הממשלה, לפיהן בכוונתו לפעול במהירות ובנחישות על מנת שמתווה הגז יאושר בהקדם האפשרי – נראה כי אין ביכולתו לקיים את הליך ההתייעצות בנפש חפצה וללא דעה מוקדמת.