איכות השלטון בנייר עמדה בנושא שכר חברי הכנסת

איכות השלטון בנייר עמדה בנושא שכר חברי הכנסת

09.11.2015
התנועה לאיכות השלטון העבירה לחברי וועדת הכנסת נייר עמדה התומך בהמלצותיה של הוועדה הציבורית להצמיד את שכר החכים למדד המחירים לצרכן כהוראת שעה לשנת 2016
התנועה לאיכות השלטון הגישה לחורי וועדת הכנסת נייר עמדה בו מביעה תמיכה בהמלצותיה של הוועדה הציבורית לקביעת שכר ותשלומים אחרים לחברי הכנסת, להצמיד את שכרם של חברי הכנסת למדד המחירים לצרכן כהוראת שעה לשנת 2016, שכן עדכון השכר האוטומטי בהתאם לשכר הממוצע במשק הינו מנקר עיניים ועלול להתפרש כזלזול בבוחרים.
התנועה סבורה כי הפערים הגדולים בין השכר בחברה בכללותה לבין שכרם של חברי הכנסת, והימנעותם של חברי הכנסת מלקבל את המלצות הוועדה, פוגעים בצורה אנושה באמון הציבור בנבחריו. כ-46,000 אנשים חתמו על עצומת התנועה ותמכו בעמדה זו.
רקע
התנועה לוקחת חלק במאבק ציבורי נרחב במטרה לבטל את הצמדת שכרם של חברי הכנסת לשכר הממוצע במשק. לגישתה של התנועה, אין חולק כי חברי הכנסת ראויים לשכר הולם, אולם עדכון השכר האוטומטי – המעלה מדי שנה את שכר נבחרי הציבור – מנקר עיניים ועלול להתפרש כפגיעה וזלזול באמון הציבור בנבחריו.
בין היתר מן הטעם הזה, הוועדה הציבורית לקביעת שכר ותשלומים אחרים של חברי הכנסת בראשות פרופסור חיים לוי, המליצה לאחרונה להצמיד את שכרם של חברי הכנסת למדד המחירים לצרכן (כהוראת שעה לשנת 2016 בלבד), בהתאם לשכר שרי הממשלה. התנועה סבורה כי המלצה זו הינה ראויה. כידוע, שכרו החודשי של חבר כנסת הוא 40,029 ₪. ככל שהמלצות הוועדה הציבורית תדחנה, צפוי שכרם של חברי הכנסת להתעדכן בינואר 2016 ב-3-2% (קרי, כ-1,000 ש"ח נוספים).
בהתאם לסעיף 36 לחוק-יסוד: הממשלה ובהתאם להחלטת ועדת הכספים של הכנסת,
משתנה מדי שנה שכרם של שרי הממשלה בהתאם לשיעור עליית המדד, ואילו שכר חברי הכנסת, הנשיא והשופטים מתעדכן אוטומטית בכל שנה בהתאם לשכר הממוצע במשק. בעשור האחרון עלה השכר הממוצע במשק, ובעקבותיו שכר חברי הכנסת, ב-30% לעומת עלייה של 25% של מדד המחירים לצרכן. כך מדי שנה שכרם של חברי הכנסת מתעדכן בשיעור גבוה יותר משל ראש הממשלה והשרים.
ממחקר שערך ה-ממ"מ עולה כי שכר חברי הכנסת גבוה פי 3.7 מהשכר הממוצע למשרה מלאה בארץ, וכי יחס זה הוא הגבוה ביותר ביחס למדינות האחרות שנבדקו(!). בנוסף, לפי המחקר היחס בין שכר חברי הכנסת לבין התוצר המקומי לנפש בישראל עומד על 3.6. גם נתון זה מהווה את היחס הגבוה ביותר בקרב כל המדינות שנבדקו (כשהממוצע הינו 2.5).
ביולי 2015 הוועדה הציבורית לקביעת שכרם של חברי הכנסת המליצה להפסיק את הצמדת שכר הח"כים לשכר הממוצע במשק, ובצעד זה אף תמך משרד האוצר. אולם, על אף המלצות הוועדה, ועדת הכנסת דחתה את המלצותיה, בטענה כי תסרב לכך עד ששכר הנשיא והשופטים יוצמדו גם כן למדד המחירים לצרכן.
התנועה סבורה כי בטיעון זה אין ממש. חברי הכנסת הינם נבחרי הציבור, ועל כן עליהם להיות הראשונים לשמש דוגמא אישית. לפיכך, ראוי כי יאמצו את המלצות הוועדה הציבורית ויסרבו להצמדת שכרם לשכר הממוצע במשק ולהתנייתה בשינוי שכר השופטים. ונדגיש, אין כל מניעה להצמיד את שכרם של בלי תפקידים בכירים נוספים למדד מיד לאחר מכן.
יתרה מזאת, הוועדה הציבורית הוקמה לשם קידום עצמאות במסגרת הליך קביעת שכרם של חברי כנסת, ומן הראוי שחריגה מהמלצותיה תיעשה רק במקרים חריגים במיוחד בלבד. אין כל ספק שבענייננו אין כל הצדקה לחרוג מהמלצותיה, והדבר נכון אף ביתר שאת כשהמדובר בהוראת שעה שתוקפה שנה אחת.