פנייה ליועמ"ש, נציבת הביקורת על מערך התביעה ומח"ש: מיהו הגורם שהורה לנקוט צעדים שאינם מידתיים נגד מארגני "מחאת הגז"?

פנייה ליועמ"ש, נציבת הביקורת על מערך התביעה ומח"ש: מיהו הגורם שהורה לנקוט צעדים שאינם מידתיים נגד מארגני "מחאת הגז"?

כ"ח בחשון, תשע"ו 10/11/2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ג') ליועמ"ש, נציבת ביקורת על מערך התביעה ומח"ש בקריאה להביא לעריכת בדיקה, מיהו הגורם אשר הורה לנקוט צעדים חריפים, חריגים ובלתי מידתיים נגד מארגני "מחאת הגז" ברחבי הארץ
בעקבות פרסומים על עיכוב לחקירה של מארגני ההפגנות נגד מתווה הגז והרחקתם, פנתה התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש, יהודה ויננשטיין, לנציבת הביקורת על מערך התביעה, השופטת (בדימוס) הילה גרסטל ולראש מח"ש, עו"ד אורי כרמל ודרשה לבדוק, מיהו הגורם אשר הורה לנקוט צעדים חריפים, חריגים ובלתי מידתיים נגד מארגני "מחאת הגז" ברחבי הארץ. המדובר בעיכוב מארגנים לחקירה והרחקתם ממוקדי הפעילות האזרחית, ללא כל הצדקה נראית לעין ובתיאום מחשיד. התנועה גם דורשת בפנייתה להביא לכך שמשטרת ישראל תחזור בה ותבטל את צווי העיכוב וההרחקה ותימנע מנקיטת צעדים דומים בעתיד, כדי שלא לפגוע פגיעה קשה ומשמעותית בחופש הביטוי ובזכות ההפגנה של אזרחי ישראל. לעמדת התנועה מדובר בהתנהלות חמורה ביותר, חריגה, כוחנית וקיצונית של משטרת ישראל.
בפניית התנועה נאמר: "אכן, לאחר שחלק מן ההפגנות כנגד מתווה הגז ברחבי הארץ הסתיימו במוצאי שבת האחרונה, נרשמו מספר מועט של אירועים חריגים מצד מפגינים בתל-אביב ובבאר-שבע. יחד עם זאת, אירועים אלו התרחשו לאחר שההפגנות הרשמיות הסתיימו וננעלו על-ידי המארגנים, ומפירי הסדר נעצרו בו במקום. לאור זאת, אין כל סיבה נראית לעין לעכב לחקירה את מארגני ההפגנות, וודאי שלא להרחיקם ממוקדי ההפגנות להבא".
בפניית התנועה נאמר עוד כי העובדה שפעילות המשטרה נעשתה בכמה מקומות בארץ מעידה כי אין מדובר בהחלטה כושלת נקודתית של קצין מחוז, אלא בהוראה ברורה מלמעלה לכלל מחוזות המשטרה – להפחיד ולהרתיע את האזרחים אשר נוטלים חלק במאבק אזרחי לגיטימי, על מנת למנוע מהם לשוב ולהפגין.
"חופש ההפגנה, חופש הביטוי וחופש ההתאגדות הינם ערכי יסוד וזכויות בסיסיות הנתונות לכל אזרח ואזרחית במדינה דמוקרטית. הפעולות הנ"ל של משטרת ישראל לא רק שפוגעות פגיעה קשה בערכים אלו, אלא גם מדכאות מחאה ומאבק ציבורי לגיטימי, תוך ניסיון לערוך דה-לגיטימציה לפעילים חברתיים אשר פועלים בחסות החוק ובגיבוי מלא של ערכי מדינת ישראל, להלך עליהם אימים, תוך ניצול לרעה של הסמכות שניתנה בידי מערכת אכיפת החוק, להגן על ערכים מוגנים ואינטרסים ציבוריים.
עיכוב מארגני הפגנות לחקירה ונקיטת צעדי אכיפה כנגדם יוצרים "אפקט מצנן" אשר מרתיע לא רק את אותם מארגנים, אלא אזרחים אכפתיים ומעורבים באשר הם, מלצאת ולהשתתף בהפגנות, מאבקים חברתיים, מחאות לגיטימיות ופעילות אזרחית. אין מנוס מההנחה שזו הייתה מטרת ההוראה וההתנהלות של מערכת אכיפת החוק, אלא שבכך, חותרים מעשים אלו תחת ערכי היסוד של השיטה הדמוקרטית וחורגים מן האיזון העדין שבין חופש הביטוי וההפגנה לשמירה על הסדר הציבורי.