איכות השלטון ליועמ"ש קק"ל: יש להקפיד ולבחון את כישוריהם ועיסוקם של המועמדים ליו"ר קק"ל ולפסול את אלו המצויים בניגוד עניינם

איכות השלטון ליועמ"ש קק"ל: יש להקפיד ולבחון את כישוריהם ועיסוקם של המועמדים ליו"ר קק"ל ולפסול את אלו המצויים בניגוד עניינם

התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי הוועד הפועל של ההסתדרות הציונית, יו"ר ההסתדרות הציונית ויועמ"ש קק"ל בקריאה להנחות את האסיפה כללית ולהקפיד לבחון את כישוריהם ועיסוקם כל אחד מן המועמדים ולפסול את אלו הראויים להיפסל עקב חוסר בכישורים או ניגוד עניינים, זאת כדי למנוע מינויים שאינם עומדים בכישורים הנדרשים או שהינם מנוגדי עניינים.
ביום חמישי הקרוב תתכנס האסיפה הכללית של הקרן הקיימת לישראל על מנת למנות דירקטורים לדירקטוריון קק"ל, בהתאם לתקנון הקרן. זאת כאשר על שולחנו של מבקר המדינה מונח דוח ביקורת ביחס להתנהלות קק"ל, אשר צפוי להתפרסם בקרוב. דוח הביקורת כולל, לכאורה, ממצאים חריפים וחמורים, בין היתר בנוגע לניגוד עניינים של בכירים בקק"ל, לרבות חברי דירקטוריון.
ברקע ביקורת חשובה זו של מבקר המדינה, מצויים פרסומים שונים ותחקירים עיתונאיים מעמיקים, אשר עסקו בהתנהלות בעייתית של קק"ל ופתחו פתח לדיון ציבורי נרחב במעמדה של קק"ל, לביקורת שהופנתה כנגד הקרן וניהולה בשנים האחרונות ואף תרמו להליך שהוביל לבסוף להפיכתה של קק"ל לחברה לתועלת הציבור ולהנעת תהליכים של קידום שקיפות והגברת הביקורת בקרן. בחירת הדירקטורים לדירקטוריון הקרן היא שלב קריטי נוסף בתהליך חשוב זה.
קק"ל אמונה על כספים רבים, כמו גם על נכסי מקרקעין, משאבים ציבוריים וכח השפעה גדול. על חברי הדירקטוריון אשר יתמנו לנהל את נכסים ומשאבים אלו לעשות זאת בנאמנות, תוך הפעלת כישורים מקצועיים והימנעות מוחלטת מניגודי עניינים.
למרות זאת, מן הפרסומים בנוגע לטיוטת דוח מבקר המדינה מצטייר, כי בעבר לא הצליחה לכאורה קק"ל למנוע כהונת דירקטורים אשר נגועים בניגודי עניינים באופן שהזיק לניהול החברה ולתדמיתה בציבור.
נוכח הדברים קוראת התנועה לאסיפה הכללית לערוך בדיקה מעמיקה ביחס לכל אחד מהמועמדים לכהן כדירקטורים ולוודא כי אין כל עניין אישי אשר עשוי לייצר ניגוד עניינים עקב כהונתם בדירקטוריון קק"ל ומילוי תפקידם כדירקטורים מקצועיים ונאמנים למטרותיה הציבוריות של הקרן. בפרט קוראת התנועה שלא למנות לתקופת כהונה נוספת דירקטורים אשר טיוטת דוח מבקר המדינה הצביעה לגביהם על ניגודי עניינים בעייתיים בתקופת הכהונה הקודמת.
התנועה ממליצה בעת בדיקת כשירותם של המועמדים לכהונת דירקטור להקיש מתנאי הסף שהציבה רשות החברות הממשלתיות לתכנית "נבחרת הדירקטורים" בשנה החולפת. כזכור, תכנית זו כללה בחירת דירקטורים לחברות ממשלתיות על מנת לשפר את התנהלותן תוך מניעת שיקולים פוליטיים וקידום יעילות, רווחיות ושירותיות.
במסגרת זו, ניסחה הרשות תנאי סף פרטניים לשם מינוי דירקטורים לחברות ממשלתיות, בהתאם לחלוקה לפרופילים שונים. כך למשל, למועמדות כדירקטור בעל פרופיל ניהולי בכיר, הציבה הרשות תנאי סף של תואר אקדמי או תעודת הנדסאי או רישיון רו"ח ושבע שנות ניסיון ניהולי בכיר בתאגיד בעל היקף עסקים משמעותי או בתפקיד בכיר בשירות הציבורי או בתחום עיסוק של החברות הממשלתיות, כאשר לפחות ארבע מתוך שבע השנים הן במהלך עשר השנים האחרונות.
דומה כי על אף שתקנון קק"ל אינו מחייב תנאי סף פרטניים מעבר לאלו המפורטים בסע' 24, ראוי כי חברי האסיפה הכללית ישקלו בכובד ראש ליזום מינוי דקדקני יותר והצבת תנאי סף מפורטים וברורים יותר, באופן דומה לתנאי הסף של "נבחרת הדירקטורים", על מנת להבטיח את בחירתו של דירקטוריון ראוי אשר יוביל בהצלחה את קק"ל, נוכח היקף פעולה ונכסיה.
לא יעלה על הדעת כי אנשים חסרי כל יכולת מקצועית רלוונטית לפיקוח על הפעילות של קק"ל יכהנו כדירקטורים בה.
רק על ידי בחירת דירקטוריון מוכשר, מקצועי, אחראי ונקי מניגודי עניינים תוכל קק"ל להשתקם הן מבחינת התנהלותה, שזכתה לביקורת נוקבת בשנים האחרונות, והן מבחינת תדמיתה הבעייתית בציבור.