איכות השלטון ליועמ"ש: עצור את הפעלת הלחץ וביצוע בדיקות הפוליגרף לעובדים בלשכת שרת התרבות

איכות השלטון ליועמ"ש: עצור את הפעלת הלחץ וביצוע בדיקות הפוליגרף לעובדים בלשכת שרת התרבות

ה' בכסלו, תשע"ו 17/11/15
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש בקריאה להורות על הפסקה מיידית של ביצוע בדיקות פוליגרף לעובדי המשרד, על מנת לאפשר בדיקה יסודית של התנהלות לשכת השרה, ללא הפעלת לחץ על העובדים העשויים לסייע בחשיפת פרטי הפרשות. התנועה קוראת ליועמ"ש לבדוק על ידי מי ניתנה ההנחיה לערוך את הבדיקות וכן מי ממן אותן, זאת לאור תגובת השרה ולשכתה לפיה הם אינם מעורבים בעניין.
לאחרונה התעוררו מספרת פרשות הקשורות בהתנהלות לשכת שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב. פרשות אלו כללו חשדות להתקשרות בלתי תקינה בין משרד התרבות למשרד הפרסום יהושע TBWA ללא מכרז, וכן חשדות למינויים פוליטיים בלתי ראויים בתפקידים שונים במשרד התרבות.
בימים האחרונים פורסם גם בחדשות 10 כי עובדי לשכת השרה נדרשו לערוך בדיקות פוליגרף, ואף נטען כי עובדים אשר סירבו להיבדק פוטרו מעבודתם. בביצוע בדיקות הפוליגרף יש משום הפעלת לחץ כבד על גורמים בלשכת השרה אשר ייתכן ומעורבים בפרשות שהתעוררו, ואף ייתכן וחלקם סייעו בחשיפת הליקויים שהתגלו לכאורה בהתנהלות לשכת השרה. מהלך זה של בדיקת פוליגרף גורר עימו פגיעה קשה בעובדים אשר פועלים לחשיפת אי סדרים בהתנהלות גופים ציבוריים, זאת כאשר הליך זה נעשה לאחר חשיפת הכשלים בהתנהלות הגוף הציבורי, באופן פרטי ועצמאי ולא על ידי הגוף החוקר את הפרשה.
נוכח העובדה שמלשכת השרה נמסר כי היא אינה מעורבת בהנחיה על בדיקות הפוליגרף, קוראת התנועה לערוך בדיקה על מנת לברר מי הורה על עריכת הבדיקה, וכן מי ממן את ביצוע הבדיקות. לאחר שיאותר הגורם המנחה, יש לבדוק האם ישנו ניגוד עניינים בין הגורם שהורה על הבדיקה, לבין הממצאים אשר עשויים לעלות ממנה. ככל שמדובר בגורם הקשור לשרת התרבות, עלול להיות מדובר בניגוד עניינים מובנה שכן מובן מאליו כי לשרה יש עניין בממצאי בדיקות הפוליגרף.
ישנו יסוד סביר להניח כי ייתכן ואחדים מן העובדים בלשכת השרה יהיו עתידים להעיד במסגרת ההליך המשפטי, אם וכאשר יתקיים בעניין הפרשות. ככל שיימשכו בדיקות הפוליגרף ייתכן והדבר אף יביא לשיבוש משמעותי של הליכי חקירה ומשפט.