הקצאת כלל כספי הקרן לשמירת הניקיון לטובת עיריית חיפה

הקצאת כלל כספי הקרן לשמירת הניקיון לטובת עיריית חיפה

ז' בכסלו, תשע"ו 19/11/2015
בעקבות פניית השר גבאי אל ועדת הכלכלה בבקשה להעביר 11 מליון שקלים מהקרן לשמירת ניקיון לצורך רכישת משאיות זבל לעיריית חיפה, פנתה התנועה לאיכות השלטון פנתה לאבי גבאי, השר להגנת הסביבה, ולח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה. בפנייה מדגישה התנועה כי הקרן מחזיקה בכספים שנצברו מכח חוק הפיקדון על מיכלי משקה, ולפי החוק ישמשו הם לעידוד המחזור של מיכלי משקה, לכל מטרה אחרת שתקדם את ביצועו של חוק הפיקדון או את אכיפת הוראותיו, וכן למטרות שמירה על איכות נאותה של הסביבה והניקיון; מניעת השלכת פסולת וטיפול בפסולת, מחזור, מניעת מפגעים, מניעת שילוט בלתי חוקי ולמניעת עבירות לפי חוק החומרים המסוכנים, ולהגנה על הסביבה החופית כהגדרתה בחוק שמירת הסביבה החופית.
לאחר שהוציאה הקרן כספים לתשלומים והתחייבויות בשנה החולפת, כל שנותר בה הוא 11 מיליון שקלים – אותו הסכום שלכאורה מבקש כעת השר גבאי להעביר לעיריית חיפה – היענות לבקשה תוביל לריקון הקרן מכספים.
על פניו נראה כי שדרוג צי משאיות פינוי הזבל למשאיות המונעות בגז הוא צעד חיובי שצפוי, כך לפי הפרסומים, להקטין משמעותית את זיהום האוויר שפולטות משאיות אלו, בפרט בעיר אשר סובלת מזיהום אוויר חמור כגון חיפה – ויש לברך על כך. יחד עם זאת הקצאה של סכום כה גדול עד כדי ריקון הקרן מכספיה לטובת עירייה אחת בלבד יש בה מידה רבה של בעייתיות, היעדר שוויוניות וחוסר מידתיות.
קיימות רשויות מקומיות נוספות בסביבתה של העיר חיפה, אשר סובלות גם הן מבעיות של זיהום אוויר ויכולות להפיק תועלת דומה משדרוג מערך פינוי הזבל שלהן או פעולות דומות אחרות שיסייעו להקטנת זיהום האוויר ולשמירה על הניקיון. התנועה סבורה, כי מן הראוי שהמשרד להגנת הסביבה ימנע מלהעביר סכום כסף גדול, המהווה את יתרת הכספים הקיימת למטרות אלו, לרשות מקומית אחת – אלא יקצה את הכספים באופן שוויוני, מבוזר ומאוזן למספר שימושים ורשויות הזקוקות לכך, בהתאם לנוהל סדור וענייני.