איכות השלטון בפנייה ליועץ המשפטי לממשלה בקריאה לפתוח בחקירה פלילית כנגד ח"כ אורן חזן

איכות השלטון בפנייה ליועץ המשפטי לממשלה בקריאה לפתוח בחקירה פלילית כנגד ח"כ אורן חזן

בעקבות פרסום דוח המבקר, פנתה היום (יום ד') התנועה לאיכות השלטון ליועץ המשפטי לממשלה בקריאה לפתוח בחקירה פלילית כנגד ח"כ אורן חזן בחשד להגשת תצהיר שאינו אמת, למבקר המדינה.

בעקבות דוח מבקר המדינה בעניין ביקורת החשבונות של המתמודדים בבחירות המקדימות במפלגות השונות על מועמדות מטעמן לתפקיד חבר הכנסת העשרים, פנתה התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש בקריאה לפתוח בחקירה פלילית כנגד ח"כ אורן חזן.
על פי האמור בדוח, חה"כ אורן חזן הגיש למבקר המדינה תצהיר לפיו לא היו לו הכנסות והוצאות במסגרת מערכת הבחירות, למעט תשלום דמי רישום למפלגה בסך 7,000 ש"ח ששולמו מהונו האישי. יחד עם זאת, מציין המבקר כי בבדיקה שערך המשרד נמצא כי לחה"כ חזן היו הוצאות נוספות הכרוכות בניהול מערכת הבחירות עליהן לא דיווח למבקר, ואשר בגינן לא ניתן היה לערוך ביקורת על חשבונות המועמד, לא ניתן היה לבחון את סך ההכנסות וההוצאות, וחמור מכל- לא היה ניתן לבחון את מקורן וחוקיותן של התרומות שקיבל ששימשו למימון הוצאות הבחירות.
מתוך האמור בדוח עולה, כי בבדיקה שערך המבקר טען חה"כ חזן כי לא היה מודע לחובתו זו לדווח גם על הוצאות שהוציאו בעבורו אחרים. יחד עם זאת, מציין מבקר המדינה כי הוא אינו מקבל טענה זו. יתרה מכך, מבקר המדינה בחר להדגיש את העובדה כי הגשת תצהיר שאינו אמת, כדרך שעשה לכאורה חה"כ, היא עבירה פלילית על פי סעיף 239 לחוק העונשין הקובע אחריות פלילית לכל המוסר ביודעין תצהיר שקר, ואשר דינה הוא מאסר שלוש שנים.
מעבר לחומרתה של עבירת מסירת תצהיר השקר בפני עצמה, הפסיקה הכירה בעבר בעבירה של מסירת תצהיר שקרי כעבירת מתן עדות שקר, ואף קבע כי באשר עבירה זאת נעשית על ידי נבחר ציבור, נושאת עמה עבירה זו קלון, כפי שהורשע ח"כ צחי הנגבי, בעבירה דומה. יתרה מכך, עדות שקר זאת- ככל אכן תוכח, נושאת חומרה יתרה בצידה לנוכח העובדה כי הפרטים אשר הוסתרו ממבקר המדינה מנעו ממנו לבצע ביקורתו כראוי, ומנעו ממנו- בין היתר- לפקח על טיבן של התרומות שקיבל חה"כ חזן בבחירות המקדמות וכן לבחון את מקורן וחוקיותן של התרומות שקיבל ששימשו למימון הוצאות הבחירות.