בתגובה לעתירת התנועה לאיכות השלטון המדינה מודה: בגלל "טעות": מרכז הקליטה במבשרת הוצע למכירה

בתגובה לעתירת התנועה לאיכות השלטון המדינה מודה: בגלל "טעות": מרכז הקליטה במבשרת הוצע למכירה

כח' בכסלו, תשע"ו, 10.12.15
מתשובת המדינה לעתירת התנועה לאיכות השלטון שהוגשה כנגד מכירת מרכז הקליטה במבשרת ציון בו מתגוררים 1300 עולי אתיופיה. מנהל מקרקעי ישראל שינה פרט קטן בהסכם החכירה, ובכך שינה את ייעודה של קרקע ממרכז קליטה ל1300 עולי אתיופיה קשיי יום – לפרוייקט נדל"ן יוקרתי בשווי 250 מליון שקל.
בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון כך מתברר מתגובת המדינה לעתירת התנועה לאיכות השלטון כנגד הסוכנות היהודית בדרישה לעצור את מכירת המרכז במבשרת ציון שבו מתגוררות משפחות עולים.
מהתגובה לבג"ץ עולה כי המדינה מודה למעשה כי מישהו שינה "בטעות" את ייעוד הקרקע, והשמיט ממנו בטעות את המילה "עולים". וכך, במקום "מגורים לעולם" נכתב כי הקרקע מיועדת "למגורים".
"מטרת חוזי החכירה שנחתמו בשעותו מול הסוכנות היתה 'מגורים לעולים', כלומר מטרה ציבורית. במסגרת ההיוון נעשה שינוי 'קטן' בחוזי החכירה ובמקום 'מגורים לעולים' נכתב 'מגורים'. בכך בפשטות הוחלפה מטרת החכירה ממטרה ציבורית למטרה סחירה", נכתב בתשובת המדינה.
עוד מתברר כי מסמכים מתיק מינהל מקרקעי ישראל נעלמו, ובהעתק שנמסר למנהל על יי קופת הגמל של הסוכנות היהודית, בעלת הרשות על הקרקע, נעשו מחיקות והוספות בכתב יד שלא תואמות את הפרוטוקולים של המנהל.
בעקבות כך מבקשת המדינה מבג"ץ להשהות את ההחלטה כדי לבחון את מה שנעשה בוועדת הפטור ממכרז ובוועדת המשנה.
מדובר במאבק סביב שטח של 51 דונם במבשרת ציון שהוחכר מהמנהל בסוף שנות ה 80, והסוכנות היהודית הקימה בו מרכז קליטה לעולים. במהלך השנים התברר כי מי שאחראי בפועל על השטח אינו הסוכנות היהודית, אלא קופת הפנסיה והתגמולים שלה. הקופה היא חברה פרטית, בבעלות משותפת של הסוכנות ושל גמלאיה, וכל מטרתה לשמור על הפנסיה של אותם גמלאים.
ב2005 אישר המנהל את העברתו המוחלטת של השטח מידי הסוכנות לידי גמלאיה, וב2015 הציעה הקופה את השטח למכירה ליזמים פרטיים במחיר מינימום של 250 מליון שקל.