איכות השלטון לראש הממשלה ושרת המשפטים יש לכנס מחדש את ועדת האיתור לתפקיד היועמ"ש לשם הצגת 3 מועמדים לממשלה

איכות השלטון לראש הממשלה ושרת המשפטים יש לכנס מחדש את ועדת האיתור לתפקיד היועמ"ש לשם הצגת 3 מועמדים לממשלה

י"א טבת, תשע"ו 23/12/2015

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה, בנימין נתניהו ושרת המשפטים, איילת שקד בדרישה כי הוועדה תתכנס פעם נוספת ותמלא סמכותה על פי כתב המינוי המקורי, שעה שהיא ממליצה לממשלה על שלושה מועמדים לפחות. למצער, אנו סבורים כי יש לכנס ועדה חדשה אשר תמלא אחר כתב ההסמכה המקורי.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה ולשרת המשפטים והדגישה כי תפקידה של ועדת האיתור נקבע בשנים האחרונות לשתי תכליות מרכזיות. התכלית אחת של ועדת האיתור היא מתן סיוע לגורם הממנה בקבלת ההחלטה, על-ידי איסוף מידע, בדיקת מועמדים והערכת התאמתם לתפקיד וגיבוש המלצה המבוססת על תשתית עובדתית מתאימה ועל מקצועיותם וניסיונם של חברי הוועדה. התכלית השנייה, לגביה נאמר כי היא חשובה לא פחות ואולי אף יותר – היא להבטיח כי השיקולים הנלקחים בחשבון לצורך המינוי הם ענייניים ומקצועיים בלבד. תכליות חשובות אלו נוסחו בשורה של פסקי דין אשר עסקו בוועדות האיתור השונות ובבסיסן מחויבותה של הרשות המבצעת להמלצות הוועדה- בכדי להימנע מפוליטיזציה של הליך הבחירה ומהסתננותם של שיקולים זרים ופרסונאליים לתוך ההליך.
נסיגתה של שרת המשפטים מדרישתה הראשונית כי הוועדה תציג 3 מועמדים, החלטה אשר נתקבלה לאחר שהוועדה המליצה על מועמד אחד, תוך שהיא למעשה סוללת את דרכו של אותו המועמד לתפקיד עצמו, מעלה את החשש הכבד כי החלטה זו מונעת מתוך שיקולים פרסונאליים זרים, אשר אינם ממן העניין. החלטה זו, לפחות למראית עין, פוגעת פגיעה קשה בנראות הציבורית של הליך המינוי ובאמון הציבור בדרך המינוי ותוצאותיו. בהצגת הוועדה מועמד אחד ויחיד, הגם שכתב המינוי הסמיך אותה להציג 3 מועמדים, חרגה למעשה הוועדה מסמכותה המנהלית פעמיים. פעם אחת מקום בו לא קיימה את אשר הוסמכה לעשות, ופעם שנייה כאשר כבלה את סמכותה של הרשות המבצעת ואת שיקול דעתה המנהלי.
אחד מעקרונות היסוד של המשפט המנהלי הוא איסור כבילת שיקול הדעת של הרשות המנהלית. איסור זה נובע מחובתה המתמדת של הרשות להפעיל את שיקול דעתה. המשמעות המעשית העיקרית של חובה זו היא שעל הרשות לשקול את הצורך בהפעלת הסמכות ואסור לה לקבל החלטה מראש לגבי עמדה שתחזיק בה בעתיד באשר לאופן הפעלתה של הסמכות.