איכות השלטון לממונה על שוק ההון: יש לעמוד על קיום המתווה שקבעה המפקחת למכירת גרעין השליטה בכלל ביטוח בבורסה

איכות השלטון לממונה על שוק ההון: יש לעמוד על קיום המתווה שקבעה המפקחת למכירת גרעין השליטה בכלל ביטוח בבורסה

כ"ו בטבת, תשע"ו 7/1/2016
התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על שוק ההון והביטוח, דורית סלינגר בקריאה לעמוד על קיום דרישות המתווה למכירת גרעין השליטה בחברת כלל ביטוח בדרך של הנפקה בבורסה, לטובת האינטרס הציבורי ולאור הכישלון במכירת השליטה לרוכש בודד.
בסוף חודש דצמבר 2014, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון קבעה כי על אי.די.בי פיתוח לחתום על הסכם למכירת אחזקותיה בכלל ביטוח עד ליום 31.12.2015 ולא- המניות "יפוזרו" באמצעות הנאמן שמינתה לחברה, תוך מכירה לציבור בבורסה. על פי המתווה הנדרש, משלא נמכרה השליטה עד ליום 31.12.2015 יש להתחיל במכירת אמצעי השליטה כך שבכל ארבעה חודשים יימכרו לפחות 5% מהן.
גם לאחר שניתנו לאי.די.בי פיתוח שלוש אורכות למכירת השליטה בחברה- לא הושגה עסקה למכירת גרעין השליטה. בדיווחיה למשקיעים ציינה אי.די.בי פיתוח כי: "הממונה הבהירה, כי מדובר באורכה אחרונה, וכן כי אם וככל שלא ייחתם הסכם למכירת השליטה עד למועד תום האורכה כאמור, אזי יחולו הוראות מתווה הממונה במקרה של אי התקיימות התנאי לחתימת הסכם למכירת השליטה".
לעמדת התנועה, ככלל, גרעיני השליטה משרתים את האינטרסים של בעלי השליטה, אשר אינם בהכרח עולים בקנה אחד עם האינטרס הציבורי. לכן, יש לשאוף לצמצם את האחזקות במוסדות הפיננסיים במשק באמצעות גרעיני שליטה.
לפיכך, ולאור אי התקיימות התנאים שנקבעו למכירת השליטה, אי עמידה באורכות הנדיבות שניתנו- מעל לשנת דחייה, ובפרט לאור קביעת המפקחת קוראת התנועה למפקחת להמשיך לעמוד על קיום המתווה מיום 30.12.2014 ותורה לנאמן למכור את גרעין השליטה בהתאם להנחיותיה הקודמות.