איכות השלטון למשרד הפנים בוחר בהתעלמות מכוונת ובוטה

איכות השלטון למשרד הפנים בוחר בהתעלמות מכוונת ובוטה

כ"ו בטבת, תשע"ו 07/01/2016

התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקרת הפנים של משרד הפנים, עו"ד איריס נחמני- שוחט בבקשה נוספת להשיב לפניות התנועה, מאחר ונראה כי משרד הפנים בוחר בהתעלמות מכוונת ובוטה ובכך מפר את חובותיו המנהליות על פי הדין להשיב לפונה ולפעול בהתאם לאמור בדוח הביקורת.
רקע
בחודש אוגוסט האחרון, פנתה התנועה אל מנכ"לית משרד הפנים, הגב' אורנה הוזמן-בכור, בבקשה לברר את עמדת משרד הפנים ביחס להסכם המשק הסגור המתנהלת ביישוב שערי תקווה שבמועצה האזורית שומרון, כמו גם לברר מהי מדיניות המשרד הכללית ביחס להסכמים מסוג זה, לרבות נהלי המשרד בנוגע לסמכויות אשר ניתן וראוי להעביר לידי וועדים מקומיים המנהלים ישובים אוטונומיים במועצות שונות ברחבי הארץ.
פניית התנועה הגיעה בעקבות תלונות של תושבי הישוב שערי תקווה על התנהלות ועד הישוב בעניין גביית ארנונה ומסי ועד, שהובאו בחלקן בסדרת כתבות תחקיר בחדשות הערוץ ה-1, וחלקן הועברו ישירות אל התנועה.
במכתב ציינה התנועה כי במסגרת הסכם המשק הסגור, התקף משנת 1999, מעניקה המועצה לוועד המקומי את סמכויותיה המוניציפאליות בתחום הישוב, לרבות גביית ארנונה, מסים, אגרות ותקבולים אחרים וכן סמכויות פיתוח תשתיות ועוד, ואף הופכת את סמכות הועד לסמכות השיורית. על פניו, נראה כי המועצה התפרקה מסמכויות הנתונות לה, באופן שעלול לפגוע באינטרסים ציבוריים.
נוכח הדברים, ביקשה התנועה לקבל את עמדת המשרד בעניין, ולברר האם למשרד ישנה מדיניות סדורה בנושא התנהלות אוטונומית במשק סגור בישובים גדולים, והאם קיימים נהלים בנושא. כן ביקשנו לברר כיצד לעמדת המשרד יש להתמודד עם טענות להתנהלות בלתי תקינה של ועדי ישוב המתנהלים במשק סגור, ומיהי סמכות הפיקוח הרלוונטית לטיפול בפניות אלו.
נוכח המצב החריג הקיים בישוב שערי תקווה, לצד התלונות המועלות על-ידי תושבי הישוב, התנועה סבורה כי מדובר בנושא שיש חשיבות רבה לבדיקתו על-ידי משרד הפנים. ואולם, כאמור, למרבה הצער, לא עלה בידי התנועה להשיג כל התייחסות, עניינית או טכנית, מצד הנהלת משרד הפנים בעניין.
בצר לנו, לא נותר לתנועה אלא להניח כי משרד הפנים בוחר בהתעלמות מכוונת ובוטה מפניותיה של עמותה ציבורית, ובכך מפר את חובותיו המנהליות על פי הדין להשיב לפונה ולפעול בהתאם לאמור בדוח הביקורת.