משרד החקלאות מגביר את התחרות במשק הדבש בעקבות פניות התנועה לאיכות השלטון

משרד החקלאות מגביר את התחרות במשק הדבש בעקבות פניות התנועה לאיכות השלטון

משרד החלאות פרסם את נהלי חלוקת מכסות יבוא הדבש לשנת 2016.
עקב פניות חוזרות ונשנות מטעם התנועה לאיכות השלטון לשר החקלאות בדרישה שיפעל להקצאת זכויות ייבוא תוך שקילת שיקולי תחרות ענפית בהתאם להוראות חוק הריכוזיות, שונו נהלי ייבוא הדבש שהיו נהוגים במשרד החקלאות בשנים האחרונות. בנוסף, ובהמשך לפניות התנועה, חתם שר החקלאות בימים האחרונים על שינוי תקנה המגבילה את גודל מיכלי הדבש המיובא.
על פי נהלי הייבוא העדכניים לשנת 2016:
1. לאור חתימת שר האוצר על הצו, מעתה גם סוחרים בינלאומיים בענף המזון שאינם משווקים מורשים מטעם מועצת הדבש יהיה רשאים לייבא דבש באריזות גדולות (סיטונאיות).
2. משווקי דבש מורשים שייבאו דבש באריזות קטנות (עד 1.5 ק"ג) לא יהיו זכאים לייבא דבש באריזות סיטונאיות גדולות (מעל 50 ק"ג).
3. המכסות הסיטונאיות (מעל 1.5 ק"ג) יחולקו באופן שווה בין משווקי דבש מורשים וסוחרים בינלאומיים אחרים בענף המזון.
4. מכוורת יד מרדכי-שטראוס, המחזיקה בנתח שוק הגבוה מ-30%, לא תוכל לייבא דבש באריזות סיטונאיות כלל.
5. כדי לוודא כי הדבש המיובא באריזות סיטונאיות יימכר בצנצנות בגודל קמעונאי (עד 1.5 ק"ג), יחויבו סוחרים בינלאומיים מענף המזון לשווק לפחות 80% מהכמות המיובאת ישירות לצרכנים. עמידה במכסה זו תיבדק בסוף השנה ע"י משרד החקלאות ותאושר בחתימת רו"ח.
6. חלוקת מכסות הייבוא לקראת ראש השנה תפורסם בחודש מאי. ההחלטה במועד זה תתבסס על קריטריונים של הגברת תחרות, ובהתאם לתוצאות החלוקה הראשונה.
אנו מאמינים כי החלטות אלו, והקלת חסמי היבוא תוך מתן משקל נכבד לשיקולי תחרות יהוו מהפכה של ממש בתחום שיווק הדבש בישראל, שכן ביכולתן לשבור את מונופול השיווק של מכוורת יד מרדכי ועמק חפר- המחזיקות יחד מעל 80% משוק הדבש.