בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון נחשפו חלק מההתנהלות הפגומה של בנק ישראל

בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון נחשפו חלק מההתנהלות הפגומה של בנק ישראל

ח' בשבט, תשע"ו, 18.1.16

התנועה לאיכות השלטון עתרה על פי חוק חופש המידע לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד בנק ישראל בבקשה לקבל את דוחות הביקורת הסופיים שערך המפקח על הבנקים בנוגע להליך מתן האשראי לקבוצת דנקנר. בדיון שנערך היום בנק ישראל נאלץ לחשוף כי אין כל תקנים ייעודיים לחוקרים פליליים ואין עובדים שהוסמכו לבצע חקירה פלילית כנדרש בחוק; בנק ישראל לא העביר חומקים בביקורת שערך בבנקים על הדרך בה ניתן האשראי לקבוצת דנקנר ובאילו בנקים לא תערך הבדיקה של אופי מתן האשראי.
התנועה לאיכות השלטון עתרה לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד בנק ישראל בבקשה על פי חוק חופש המידע לקבל את דוחות הביקורת שערך המפקח על הבנקים בנוגע להליך מתן האשראי לקבוצת דנקנר. זאת, על מנת לדעת האם מילא המפקח על הבנקים את תפקידו כאחראי על התנהלותם של הבנקים המחזיקים בכספי הציבור כנאמניו, ובדק לעומק את הליכי מתן האשראי לחברות בקבוצת דנקנר.
גילוי המידע שנתבקש הינו הכרחי קודם כל על מנת להעמיד את הליכי מתן האשראי בבנקים תחת שבט הביקורת הציבורית, בצורה שתאפשר לקיים דיון ציבורי מעמיק וממצה בסוגיה חשובה זו הנוגעת לכל אזרח ואזרחית במדינה. לצד זאת, גילוי הדוחות האמורים חשוב לא פחות מכך, על מנת לדעת כיצד התנהל הפיקוח על הבנקים בסוגיה קריטית זו.
כמו כן, מבקשת התנועה מסמכים שעניינם העברת ממצאים שנתגלו במסגרת הליכי הביקורת אודות התנהלותם של נושאי משרה אל רשויות התביעה, על מנת לבדוק אם הביקורת נערכה בצורה מעמיקה ואחראית. לבסוף, ביקשה התנועה מידע אודות מספר התקנים והעובדים בבנק ישראל שהוסמכו לערוך חקירה פלילית, על מנת לדעת אם ממצה המפקח את סמכויות האכיפה שהוקנו לו בדין.
התנועה טוענת בעתירה כי המידע שנתבקש אינו רכושם של התאגידים הבנקאיים. הוא אף אינו רכושו הבלעדי של המפקח על הבנקים. מידע זה – רכושו של הציבור הוא, ולציבור הזכות לדרוש לקבלו לידיו.
מדיון שהתקיים היום בבית המשפט המחוזי נתגלו פרטים ראשוניים לגבי התנהלות בנק ישראל בפרשה. בנק ישראל נאלץ לחשוף כי אין כל תקנים ייעודיים לחוקרים פליליים ואין עובדים שהוסמכו לבצע חקירה פלילית כנדרש בחוק; בנק ישראל לא העביר חומקים בביקורת שערך בבנקים על הדרך בה ניתן האשראי לקבוצת דנקנר ובאילו בנקים לא תיערך הבדיקה של אופי מתן האשראי. דיון נוסף בנושא יתקיים בתאריך 2.5.16.