איכות השלטון לחשבת הכללית באוצר: יש להטיל את העלויות המיותרות על הגורם אשר הוביל לקבלת ההחלטה הבזבזנית

איכות השלטון לחשבת הכללית באוצר: יש להטיל את העלויות המיותרות על הגורם אשר הוביל לקבלת ההחלטה הבזבזנית

י"ג באדר, תשע"ו 22/02/2016
התנועה לאיכות השלטון פנתה לחשבת הכללית במשרד האוצר בקריאה להורות על הטלת העלויות המיותרות של שתי טיסות נפרדות של המשלחת לגרמניה, על כל גורם אשר הוביל לקבלת ההחלטה הבזבזנית. זאת ככל שאכן לא הייתה כל הצדקה להפרדת הטיסות.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לחשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו בעקבות הוצאת ממשלת ישראל משלחת מטעמה לגרמניה וזאת במטרה לקיים סדרת פגישות עם הממשלה הגרמנית. חרף החשיבות הרבה שרוחשת ככלל ממשלת ישראל לשיתוף פעולה עם ממשלות זרות, ועם ממשלת גרמניה בפרט, לא צורפה בתחילה שרת המשפטים איילת שקד למשלחת.
מפרסומים בתקשורת, עולה הטענה כי ההחלטה שלא לצרף את שרת המשפטים למשלחת נתקבלה, לכאורה, לפי דרישתה של רעיית ראש הממשלה. לא זו אף זו, נטען כי גם לאחר שממשלת גרמניה הפעילה לחץ על ממשלת ישראל והוחלט כי שרת המשפטים כן תצורף למשלחת, עמדה, לכאורה, רעיית ראש הממשלה על כך ששרת המשפטים לא תצטרף לטיסתו של ראש הממשלה ולפמלייתו, ולכן נאלצו שרת המשפטים ופמלייתה לכתת רגליים ולטוס בטיסה נפרדת מיתר המשלחת.
טיסתה הנפרדת של שרת המשפטים, יחד עם פמלייתה, השיתה עלויות מיותרות על אוצר המדינה, עלויות שאין להן לכאורה כל הצדקה נראית לעין, עלויות שניתן היה להימנע מהן בנקל.
הקופה הציבורית איננה בבעלות נבחרי הציבור, ואין הם יכולים לעשות בה כבשלהם. לפיכך, יש להתייחס לכל הוצאה בחרדת קודש, ובמידת הצורך, להטיל את מלוא האחריות על אלו שהוציאו כספי ציבור לשווא, בין אם ביודעין, בין אם בשוויון נפש. ללא קידום עקרון האחריותיות בקרב משרתי הציבור, בנסיבות המתאימות אף בכפייה, לא יובטח אינטרס הציבור.
אין כל הצדקה שהציבור יישא בעלויות, שמקורן בשיקולים אישיים ובלתי-ענייניים. בנסיבות מעין אלו, על משרד האוצר – כשומר אוצר המדינה – לדרוש את השבת כספיו של הציבור, כך שיושתו על הגורם שהוביל לקבלת ההחלטה הבזבזנית.