איכות השלטון: כולם שווים בפני החוק ודין אחד הוא לאזרח ולשוטר

איכות השלטון: כולם שווים בפני החוק ודין אחד הוא לאזרח ולשוטר

ט"ז אדר א, תשע"ו 25/02/2016

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ה') לשר לביטחון פנים ולמפכ"ל המשטרה בקריאה לפתוח באופן מיידי בחקירת נסיבות העניין שנחשפו בדוח מבקר המדינה, חקירה אשר בסיומה יועמדו לדין הנוגעים בדבר וכן לפרסם את שמות הקצינים שסרחו וחמקו מעונש, ואת שמות האחראים למחדל החמור.
רקע
אתמול פרסם מבקר המדינה דוח חמור בעניין הקמת מערך המצלמות האלקטרוניות ואכיפת חוקי תעבורה. אחד הממצאים החמורים ביותר העולים מן הדוח הוא כי טיפולה של המשטרה בעבירות תעבורה של שוטרים לקוי בבסיסו. כך למשל עד פברואר 2015 לא הושלם הטיפול ב-1,337 מכלל 2,777 הדוחות שניתנו לכלי רכב משטרתיים.
כמחצית מהדוחות שניתנים לרכבים משטרתיים אינם מטופלים. הדוח מעלה כי המשטרה נאלצת למחוק מאות רבות של עברות תעבורה של שוטרים מחמת התיישנות, וזאת עקב אי-שיוך שיטתי של דוחות אלו ליחידות.
בנוסף עולה מן הדוח כי בוטלו דוחות וכתבי אישום כנגד קציני משטרה מחוסר עניין לציבור, וזאת בניגוד לנוהלי המשטרה. כמו כן לגבי דוחות שניתנו לקצינים בכירים בדרגות ניצב משנה ומעלה, מתברר כי קצינים אלו דיווחו במרבית המקרים כי הדוח ניתן בעת פעילות מבצעית ולכן בוטלו הדוחות, זאת למרות שמבדיקת מבקר המדינה עולה כי לא היה קשר בין האירועים המבצעיים שפירטו הקצינים לבין המועדים בהם תועדו נוהגים במהירות מופרזת.
קשה להפריז בעוצמת הפגיעה באמון הציבורי, בשלטון החוק ובסדרי המנהל התקין, כאשר מתברר כי דין שונה הוא לאזרח ולקצין המשטרה. והנה תחת חסות משטרת ישראל – הגוף האמון על אכיפת שלטון החוק תוך שימוש דוגמה ומופת להתנהגות תקינה וציות להוראות הדין – ננקטת בפועל מדיניות סמויה למחיקת דוחות וכתבי אישום לקציני משטרה אשר חרגו מהוראות הדין.
התנועה קוראת לשר לביטחון פנים ולמפכ"ל המשטרה לפתוח באופן מיידי בחקירת נסיבות העניין שנחשפו בדוח מבקר המדינה, חקירה אשר בסיומה יועמדו לדין הנוגעים בדבר. מעבר לכך, אנו מבקשים מכם לפרסם את שמות הקצינים שסרחו וחמקו מעונש, ואת שמות האחראים למחדל החמור. על המשטרה לבצע בעת הזו בדק בית יסודי על מנת לוודא שתופעות מסוג זו לא קיימות גם בתחומים אחרים מלבד אכיפת כללי התעבורה.וידעו הציבור כי כולם שווים בפני החוק ודין אחד הוא לאזרח ולשוטר.