איכות השלטון לשר החינוך: יש לערוך בדיקה של אפקטיביות הפיקוח על לימודי הליבה בחינוך החרדי

איכות השלטון לשר החינוך: יש לערוך בדיקה של אפקטיביות הפיקוח על לימודי הליבה בחינוך החרדי

ל' באדר א, תשע"ו 10/03/2016
הודעה לתקשורת
איכות השלטון לשר החינוך: יש לערוך בדיקה של אפקטיביות הפיקוח על לימודי הליבה בחינוך החרדי
התנועה לאיכות השלטון פנצה לשר החינוך, נפתלי בנט וקראה לערוך בדיקה של אפקטיביות הפיקוח החל על לימודי הליבה במוסדות החינוך החרדי וזאת על מנת לברר האם תוצאות הביקורת משקפות את המצב הקיים.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר החינוך והדגישה כי אין חולק שלהקניית לימודי הליבה לכל תלמיד במערכת החינוך הישראלית חשיבות רבה. רכישת ידע בתחומי הליבה מהווה כלי מרכזי להשתלבות בשוק העבודה המודרני, זאת, מבלי להפחית מחשיבותם של לימודים בתחומים אחרים, כגון לימודי הקודש. חשיבות זו ניכרת גם מתנאי ההכרה במוסדות חינוך במערכת החינוך הישראלית, כפי שמופיעים בתקנות חינוך ממלכתי.
כמו כן, פורסם בעיתון "The Marker" מאמר של מירב ארלוזורוב בשם "ישראל מפקירה את הילדים החרדים". מהכתבה עולה מצב מדאיג של חשש שהפיקוח על יישום נהלי משרד החינוך בנושא לימודי הליבה אינו מספק, ואינו משקף תמונת מצב אמיתית של לימודי הליבה בפועל. על פי תנאי התקצוב שנקבעו בתכנית היסוד (ליבה), רמת התקצוב, ככלל, אמורה לשקף את היקף לימודי הליבה.
לצורך יישום הנהלים ועל מנת לוודא שמתקיימים בפועל לימודי הליבה במוסדות החינוך, בהיקף הנדרש, וכי התלמידים זוכים לחינוך ראוי – נדרש מהמוסד האמון על הפיקוח בעניין, משרד החינוך, כי יפעיל פיקוח אפקטיבי.
לפיקוח האמור חשיבות רבה: ראשית, עבור התלמידים הלומדים במוסדות החינוך החרדיים, בהענקת כלים מעשיים להשתלבות בשוק העבודה, למי מהם שיהיה מעוניין בכך; שנית, בחשיבות של אכיפת תנאי התקצוב שהוגדרו, ובהתאם למדיניות המוצהרת. משקבעה המדינה תנאים לקבלת תקצוב למוסדות מכספי הציבור, יש חשיבות לכך שתעניק את הכספים האמורים למוסדות שאכן עמדו בתנאים אלו.
לפיכך, מבקשת התנועה כי תיערך בדיקה של אפקטיביות הפיקוח החל על מוסדות חינוך אלו על מנת לברר האם תוצאות הביקורת משקפות את המצב הקיים. בין היתר, מבקשת התנועה כי תיערך בדיקת תדירות הביקורות הנערכות על ידי המפקחים; לוודא שמדובר בביקורת עצמאית, ולא ביקורת המבוססת על נתונים המתקבלים מהמוסדות עצמם uלוודא כי כלל בתי הספר נמצאים, הלכה למעשה, תחת ביקורת הפיקוח.