תעודות הוקרה לעידוד טוהר המידות בשירות הציבורי

תעודות הוקרה לעידוד טוהר המידות בשירות הציבורי

תאריך: ד' באדר ב', התשע"ו 14/03/2016
הודעה לתקשורת
תעודות הוקרה לעידוד טוהר המידות בשירות הציבורי
התנועה לאיכות השלטון פנתה לעו"ד נוחי פוחיטיס, מנהלת מחלקת חנינות במשרד המשפטים וקראה להסיר את המחסום שהוצב, בדמות תעודת ממצאים, ולהתיר להמליץ על מועמדים לתעודות הוקרה גם מקום בו לא קיבלו תעודת ממצאים, בכפוף לכך שתלונתם תמצא מבוססת, בהתאם לקבוע בתקנות.
במכתב המלווה את שתי ההמלצות, מדגישה התנועה כי התנאי שהעמיד משרד המשפטים, לפיו רק מי שניתנה לו תעודת ממצאים יוכל להיות מועמד לקבלת תעודת הוקרה, אינו עומד בקנה אחד עם לשון החוק, כמו גם לשון התקנות לעידוד טוהר המידות בשירות הציבור. מדובר בדרישה מחמירה, מיותרת וחסרת כל בסיס חוקי, אשר אף פוגעת קשות בתכלית החקיקה. עמדת משרד המשפטים, הינה פרי פרשנות שגויה של החוק ומערימה קשיים רבים על יישומו של החוק.
הקשחת התנאים לקבלת תעודות הוקרה סותרת את תכלית עידוד חושפי השחיתויות. קיים רצון משותף של כל הנוגעים בדבר להביא ליישומו של החוק לעידוד טוהר המידות, ולהענקת תעודות הוקרה לעובדים הראויים לכך. התניית הענקת תעודות הוקרה בקבלת תעודת ממצאים מנוגדת לרצון זה ומכשילה אותו.
עובד שעומד בתנאים הקבועים בתקנות בדבר תלונה מבוססת, הינו מועמד ראוי לקבלת תעודת הוקרה. הראיות הנדרשות לפי הסעיף בתקנות, די בהן כדי להסיר את הספק ולהבטיח כי אותו אדם אכן ראוי לקבל תעודת הוקרה. אין להערים קשיים על יישומו של החוק, שגם כך סבל מחבלי לידה קשים וארוכים.
יש להסיר את המחסום שהוצב, יש מאין, בדמות תעודת ממצאים, ולהתיר להמליץ על מועמדים לתעודות הוקרה גם מקום בו לא קיבלו תעודת ממצאים, בכפוף לכך שתלונתם תמצא מבוססת, בהתאם לקבוע בתקנות.