החלטת בג"ץ אמיצה והתירה את השלשלאות הבלתי חוקיות בהן ניסתה הממשלה לכבול את הרשות המחוקקת והממשלות העתידיות.

החלטת בג"ץ אמיצה והתירה את השלשלאות הבלתי חוקיות בהן ניסתה הממשלה לכבול את הרשות המחוקקת והממשלות העתידיות.

י' בכסלו, תשע"ו; 22/11/15
"החלטת בג"ץ אמיצה והתירה את השלשלאות הבלתי חוקיות בהן ניסתה הממשלה לכבול את הרשות המחוקקת והממשלות העתידיות."
התנועה לאיכות השלטון מברכת על פסיקתו ההיסטורית של בית המשפט העליון שמילא את התפקיד שלשמו הוקם וקיבל החלטה אמיצה והכרחית להגנה על הדמוקרטיה הישראלית. במקביל, התנועה מצטערת לשמוע מתקפות חסרות רסן על מעמדו של בג"צ כאשר מעבר לעובדה שהמתקפות האלו מסוכנות לעוצמתה של הדמוקרטיה הישראלית, הן גם חסרות כל יסוד. התקפות אלו ומעידות על חוסר הבנה משפטי מוחלט במקרה הטוב, וניסיון להטעות את הציבור במקרה הרע.
התנועה לאיכות השלטון שמחה להודיע כי המאבק הממושך, אותו הובילו הארגונים האזרחיים ואליו נרתם הציבור הרחב, נשא פרי והצליח לבלום בישורת האחרונה, מהלך בלתי הפיך שהיה נזכר לדיראון עולם. זוהי פסיקה היסטורית של בית המשפט העליון שקיבל החלטה אמיצה אך הכרחית להגנה על הדמוקרטיה הישראלית. בית המשפט יצא להגנה על מערכת האיזונים והבלמים אשר בלעדיה שלטון החוק נתון בסכנה.
להחלטת בג"צ היום משמעויות רבות סביבתיות-בריאותיות דרמטיות: פירוק משמעותו עידוד שימוש בגז והפחתת השימוש בדלקים מזהמים המזיקים לבריאות, וכך יתגשם החלום שבו הגז הטבעי יהווה ברכה סביבתית לכל תושבי ישראל.
בית המשפט התיר את השלשלאות הבלתי חוקיות בהן ניסתה ממשלת ישראל לכבול את הרשות המחוקקת והממשלות העתידיות. אלמלא היה בית המשפט מתערב, אזרחי ישראל היו מוצאים עצמם כבולים במשך שנים קדימה לקרטל מונופוליסטי אימתני תוך סיכון הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל.
כל מי שקרא בעיון את פסק הדין יודע להגיד שבג"צ מילא בדיוק את התפקיד המובהק שלשמו הוא הוקם ומנע מהממשלה מלכבול בשלשלאות את ידי הכנסת והממשלות העתידיות מלעשות כל שינוי שיפגע ברווחיות של חברות הגז. ההכרעה בשאלה המשפטית המובהקת שהתעוררה בהקשר זה היא חלק מתפקידו הבסיסי כמו הדמוקרטיה. ונבהיר: בג"צ פסל את מתווה הגז בשל סעיף היציבות – שאין דומה לו באף מדינה מתוקנת (רק במדינות מתפתחות כגון רואנדה) – ונזהר מלהתערב בכל סוגיה כלכלית שהתעוררה במסגרתו. התנועה לאיכות השלטון קוראת לנבחרי הציבור לגלות את האחריות המתבקשת ולכבד את מעמדו של בית המשפט ואת הכרעותיו, גם כשעמדתם אינה זו שמתקבלת.