איכות השלטון: להקפיא את המכרז למינוי יועמ"ש למינהל התכנון

איכות השלטון: להקפיא את המכרז למינוי יועמ"ש למינהל התכנון

י"ג אדר ב, תשע"ו, 23/03/16
איכות השלטון: להקפיא את המכרז למינוי יועמ"ש למינהל התכנון
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה ולנציב שירות המדינה, בטענה כי פרסום המכרז נועד להזיז מתפקידה את היועצת המשפטית המכהנת של המנהל, על רקע חיכוכים עם הדרג המקצועי.
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש ולנציב שירות המדינה בעקבות מכרז שפורסם ע"י מנהל התכנון במשרד האוצר למינוי יועץ משפטי חדש שילווה את עבודתו. את המכרז פרסמה נציבות שירות המדינה לפני כחודשיים, ובימים אלו נערכים ראיונות למועמדים הסופיים.
לטענת התנועה, ישנו חשש לשיקולים זרים מאחרי הצעד ועל כן יש להקפיא את המכרז: "הרינו פונות אליכם כדי שתורו על הקפאת מכרז שעניינו מינוי יועץ משפטי למנהל התכנון בירושלים, לאור החשש כי הוא פורסם משיקולים זרים וכי כל מטרתו היא להסיר מן הדרך את היועצת המשפטית הנוכחית שסירבה, בכמה מקרים, לתמוך בהחלטות מנוגדות לדין שניסו להעביר בעלי תפקידים שונים במנהל התכנון….. קיומו של המכרז יגרום להרתעת שומרי סף אחרים בתפקיד זה ובתפקידים אחרים מלמלא את משימתם הציבורית באופן תקין".
מלבד היועצת המשפטית, לא נדרשו בכירים אחרים במינהל התכנון לפנות את מקומם: "מנהלת מנהל התכנון, בינת שוורץ, נהפכה לאחר המעבר לראש יחידת הסמך, וסמכויותיה אף הורחבו. כך גם הדבר לגבי יתר בכירים במנהל התכנון…. מסיבה לא ברורה, רק תפקיד היועצת המשפטית של מינהל התכנון הוצא למכרז, למרות שכבר אויש בפועל על ידי יועצת משפטית מנוסה". יש להדגיש כי במקרים דומים, בהם יחידה מסוימת עברה ליחידת סמך- היועץ המשפטי של אותה יחידה המשיך בתפקידו ביחידה החדשה.
התנועה פנתה לנציב שירות המדינה וליועץ המשפטי, על רקע ריבוי חריקות ביחסים בין בכירי מערכת התכנון כמו בן שוורץ ליו"ר המועצה הארצית, אביגדור יצחקי, ובין הייעוץ המשפטי למערכת התכנון. כך למשל, בדיון שהתקיים המועצה הארצית לתכנון ולבנייה שבועיים בלבד לפני פרסום המכרז, מתחה דון יחיא ביקורת על כך שתקנות רישוי חדשות שהביא מנהל התכנון לאישור המועצה כלל לא הועברו לייעוץ המשפטי בטרם הגשתן.
תקרית נוספת שאירעה באוגוסט האחרון, הפעם בין שוורץ ליועצת המשפטית של הוותמ"ל, עו"ד שרון טל, הורתה שוורץ למתכנני המחוזות לפעול בניגוד להמלצת הייעוץ המשפטי.