איכות השלטון למנהלת מנהל התכנון: הפעילי סמכותך ובדקי הליך מינויים של בעלי תפקידי יו"ר תכנון ובנייה מרחביות לרבות הסתרת המידע, לכאורה.

איכות השלטון למנהלת מנהל התכנון: הפעילי סמכותך ובדקי הליך מינויים של בעלי תפקידי יו"ר תכנון ובנייה מרחביות לרבות הסתרת המידע, לכאורה.

י' בכסלו, תשע"ו; 03/05/16
איכות השלטון למנהלת מנהל התכנון: הפעילי סמכותך ובדקי הליך מינויים של בעלי תפקידי יו"ר תכנון ובנייה מרחביות לרבות הסתרת המידע, לכאורה.
התנועה לאיכות השלטון פנתה למנהלת מנהל התכנון בעקבת פרסום כתבה שפורסמה ב "The Marker” בה צוין כי שלושה מינויים שהתקבלו לאחרונה לתפקיד זה היו פעילי מפלגת "כולנו" המקורבים, לכאורה לשר האוצר משה כחלון, על אף ששניים מהם הצהירו בשאלונים שמילאו שאין להם זיקה לשר האוצר או לשר אחר משרי הממשלה.
באוקטובר האחרון התפרסמה בעיתון "The Marker" כתבתה של טלי חרותי-סובר אשר כותרתה "אחרי שתמכו בכחלון בבחירות – שלושה פעילים מונו לראשי ועדות תכנון מרחביות" בעניין שלושה מינויים לתפקידי יושבי ראש ועדות תכנון ובנייה מרחביות. בכתבה צוין כי שלושה מינויים שהתקבלו לאחרונה לתפקיד זה היו של פעילי מפלגת "כולנו" המקורבים, לכאורה, לשר האוצר, משה כחלון: מר דורון אוזן, יו"ר הועדה המרחבית לתכנון ובנייה שרונים; מר ציון סוקי, יו"ר ועדת תכנון מרחבית מרכז השרון; מר רון מוסקוביץ', יו"ר ועדת התכנון המרחבית זמורה.
על רקע כתבה זו, פנתה התנועה לאיכות השלטון בבקשה לקבל את התייחסותם בנושא ובירור בעניין הליך בחירתם. בבקשת התנועה פורטו הדברים הבאים: האם הליך בחירתם של המועמדים המוזכרים לעיל כלל מילוי שאלון זה; האם דיווחו האמורים לעיל על זיקתם לקידום עניינים או מתן שירות אישי, מפלגתי או פוליטי, חברותם בגוף הקשור למפלגה, עבודה משותפת בהווה או בעבר ו/או קיומו של קשר עסקי או כלכלי ובכלל זה, לשר האוצר משה כחלון ולמפלגת כולנו; האם בעקבות האמור בשאלונים אלו נבחנו כישוריהם המיוחדים לתפקיד כפי שאמורים להופיע בסעיף 12 לשאלון האמור; האם דברים אלו הוצגו כהווייתם בפני הוועדה הממנה והאם נכתבו הסדרי ניגוד עניינים כפי הנהוג במקרים מעין אלו.
חרף חשיבותם הציבורית הרבה של הדברים, ועל אף פניות חוזרות בבקשה לתגובתם, עד כה, בחלוף כחמישה חודשים מפנייתנו הראשונית – טרם התקבל כל מענה ממשרד האוצר. במקביל לפניותינו אל השר, נשלחה בקשה על פי חוק חופש המידע, אל בבקשה לקבל לאת השאלונים אשר מילאו שלושת המועמדים לתפקיד.
נוכח הדברים, עתרה התנועה לבית המשפט לעניינים מנהליים על מנת שזה יורה למשרד האוצר למסור את המידע המבוקש. רק לאחר הגשת העתירה הועבר המידע המבוקש – בחלקו בלבד.
על פי תשובתה של הממונה, עולה כי שני מועמדים, הצהירו בשאלונים שמילאו "כי אין להם זיקות לשר האוצר או לשר אחר משרי הממשלה". זאת, חרף הפרסומים לפיהם השניים, שימשו במערכת בחירות האחרונה בתפקידים בכירים במטות האזוריים של מפלגת "כולנו".
לפיכך, אין חולק כי מינוי זה מעלה שאלות קשות הנוגעות להליך המינוי כולו, ובהן סוגיות של הסתרת מידע לכאורה, התנהלות תחת ניגוד עניינים ובמשוא פנים ואף מינוי מקורבים משיקולים שאינם ממין העניין.