איכות השלטון לרשות מקרקעי ישראל בבקשה לקבל מידע ומסמכים בנוגע לדו"ח בלינקוב

איכות השלטון לרשות מקרקעי ישראל בבקשה לקבל מידע ומסמכים בנוגע לדו"ח בלינקוב

ב' באייר, תשע"ו 10/05/2016
איכות השלטון לרשות מקרקעי ישראל בבקשה לקבל מידע ומסמכים בנוגע לדו"ח בלינקוב
התנועה לאיכות השלטון פנתה אל גב' עינת אדרי, הממונה על יישום חוק חופש המידע של רשות מקרקעי ישראל, בבקשה לקבל מידע ומסמכים הבוחנים את מדיניות המקרקעין בתחום המחצבות בישראל, וזאת לאור דו"ח ועדת בלינקוב, אשר מתאר תמונת מצב עגומה על ענף המחצבות בישראל.
דו"ח ועדת בלינקוב, בחן את מדיניות המקרקעין בתחום המחצבות בישראל, תיאר מצב עגום בענף המחצבות הנמצא במצב מתמיד של היצע מתדלדל וביקוש קשיח ומתגבר, מגמה היוצרת עלייה בעליות חומרים, וייקור מיזמי בנייה ותשתית. מצב העשוי לפגוע ביכולת לאומית ופרטית לקדם מייזמים מסוגים אלו בטווח הרחוק .
לאור זאת, באפריל האחרון קיבלה התנועה רשימת הסכמי הרשאות חציבה, הקיימים בין רשות המקרקעין לבין מפעיליהן, וכן חוזה הרשאה. וזאת בהמשך לבקשת חוק חופש המידע שנשלחה מהתנועה בינואר האחרון. מרשימה זו עולה כי ישנן שתי מחצבות בתהליכי השבה למדינה: מחצבת הר שחר אשר הופעלה עד כה על ידי חברת אליקים בן ארי בע"מ, ומחצבת רותם צפון מגרש א' שהופעלה עד כה על ידי אבו קוש חברה לעבודות אפר ופיתוח בע"מ. בנוסף, עלה מרשימה זו כי הרשאת החציבה למחצבת הר שחר, ניתנה בפטור ממכרז, וכי אינו קיים חוזה בתוקף בין הרשות לחברה. לעומת זאת, הרשאת חציבה במחצבת רותם צפון מגרש א', ניתנה במכרז.
נוכח הדברים, מבקשת התנועה לקבל לידיה את אישור ועדת הפטור של מועצת מקרקעי ישראל למתן הרשאת חציבה ללא מכרז של מחצבת הר שחר לחברת אליקים בן ארי בע"מ. ובנוסף לכך את חוזה ההרשאה לחציבה בהר שחר, ובמחצבת רותם צפון מגרש א', לרבות נספחיהם וערבותם הבנקאית אם ניתנה.
בעקבות החשיבות הציבורית של פנייה זו, מבקשת התנועה שכל מסמך או תשובה אשר יאותרו בעניין זה , יועבר לידיה באופן מיידי, ולא רק בתום השלמת המסמכים כולם. עוד מבקשת התנועה, כי במצב בו אחד מהסעיפים הנ"ל יידחו, יצוין על בסיס אילו מהפטורים המנויים בחוק חופש המידע נדחו בקשות אלו, ובנוסף את זהות הגורם אשר קבע כי יש לדחותם