איכות השלטון קריאה ליועמ"ש ולפרקליט המדינה לעתור על ההחלטה לקיצור מאסרו של מר שלמה לחיאני

איכות השלטון קריאה ליועמ"ש ולפרקליט המדינה לעתור על ההחלטה לקיצור מאסרו של מר שלמה לחיאני

ב' באייר, תשע"ו 10/05/2016

איכות השלטון קריאה ליועמ"ש ולפרקליט המדינה לעתור על ההחלטה לקיצור מאסרו של מר שלמה לחיאני
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ג') ליועמ"ש ולפרקליט המדינה לעתור כנגד החלטת ועדת השחרורים על שחרורו ממאסר של משה לחיאני נוכח הפגיעה החמורה באמון הציבור הצפויה משחרורו המוקדם, וכן חומרת תופעת השחיתות השלטונית ואינטרס הציבורי החזק להיאבק בה.
בעקבות החלטת ועדת השחרורים על קבלת בקשתו של שלמה לחיאני, ראש עיריית בת ים לשעבר לקיצור מאסרו בשליש ובהתאם, על שחרורו המיידי, פנתה התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש ולפרקליט המדינה. לפי הפרסומים, ההחלטה על קיצור עונשו של מר לחיאני התקבלה בניגוד לעמדת הפרקליטות, אשר סברה כי על לחיאני לרצות את עונש המאסר שקיבל עד תומו.
לחיאני הורשע בשלוש עבירות של מרמה והפרת אמונים, אשר ביצע בעת מילוי תפקידו כראש עיריית בת ים. בעקבות הסדר טיעון בו הודה בשלוש עבירות אלו, נגזר עליו בבית המשפט המחוזי עונש מאסר של שמונה חודשים, בנוסף לקלון, לקנס ולמאסר על תנאי.
בית המשפט העליון, בדחותו את בקשת רשות הערעור של לחיאני להקלה בעונש שנגזר עליו, הבהיר כי עבירות שמבצע עובד הציבור בעת מילוי תפקידו מביאות לשחיקה באמון הציבור במוסדות המינהל והשלטון. עוד בהחלטת בית המשפט העליון בעניינו של לחיאני, הצביע כבוד השופט מזוז על הפסול ועל ההשלכות ההרסניות של תופעת השחיתות השלטונית, ובהתאם, על ההכרח להיאבק בה
נוכח חומרת המעשים אשר ביצע לחיאני בתור עובד ציבור, תוך פגיעה בשלוש תכליות עבירת הפרת האמונים (אמון הציבור בעובדי הציבור; טוהר המידות של עובדי הציבור; תקינות פעולות המינהל) הרי ששחרורו המוקדם מהווה פגיעה נוספת בכל אותן תכליות, ואף פוגע בהרתעת עובדי ציבור נוספים מלנהוג באופן דומה.
העובדה שלאחר הרשעתו של לחיאני, נקבע כי לקח חלק במעשים אשר בשל הפגיעה שלהם בטוהר הליך הבחירות בעיר בת ים הובילו אף לביטול תוצאותיהן, תוך שהוא מבצע, להגדרת בית המשפט "ליקוי חמור היורד לשורשו של עניין, בעל פוטנציאל השפעה ניכר", אך מחדדת את הפגיעה המגולמת בשחרורו המוקדם, ואת העובדה כי על היועץ המשפטי לממשלה לפעול כנגדו.