איכות השלטון דורשת מנציבות שירות המדינה ומשרד המשפטים לתקן את הליך האיתור לתפקיד הרגולטור של משק המים

איכות השלטון דורשת מנציבות שירות המדינה ומשרד המשפטים לתקן את הליך האיתור לתפקיד הרגולטור של משק המים

י' אייר, תשע"ו 18/05/2016
איכות השלטון דורשת מנציבות שירות המדינה ומשרד המשפטים לתקן את הליך האיתור לתפקיד הרגולטור של משק המים

התנועה לאיכות השלטון פנתה לנציבות שירות המדינה ולמשרד המשפטים בדרישה להפסיק את הליך איתור המנהל הבא של רשות המים- עד לתיקון הפנייה למועמדים לתפקיד. התנועה טוענת כי הגדרת תנאי הסף של המשרה, כפי שקבע משרד האנרגיה ואישרה נציבות שירות המדינה "מצמצמת ואינה סבירה".
התנועה לאיכות השלטון פנתה לנציבות שירות המדינה בטענה כי הגדרת תנאי הסף של המשרה, כפי שקבע משרד האנרגיה ואישרה נציבות שירות המדינה "מצמצמת ואינה סבירה". בין היתר נטען כי הגדרת תנאי הסף מונעת מבעלי תואר במשפטים להשתתף במרכז לתפקיד. בנוסף נטען כי דרישות הסף כוללות תנאים נוספים על אלה שהוגדרו בחוק, באופן שחורג מסמכותה של הנציבות ומתערב בסמכויות ועדת האיתור.
שני טעמים אלו מונעים ממועמדים כשירים להגיש את מועמדותם לתפקיד ולהיבחן על ידי ועדת האיתור, והדבר מעלה תהיות שמא מדובר בהליך פסול, שנתפר למידותיו של מועמד מסוים. כך, נדרשו מהמועמדים שבע-שמונה שנות ניסיון באחד מתחומי עיסוקיה של רשות המים, שאותו יכלו להחליף בניסיון בתחומי רגולציה כלכלית בתשתיות אחרות. כמו כן דרישות ההשכלה כללו תואר ראשון במקצועות הנדסה או תחומי מדעי המים והאדמה, תואר בכלכלה, אך לא אפשרו תואר במשפטים.
התנועה טוענת כי תנאי הסף למשרת מנהל רשות המים נקבעו בחוק –ולא בהנחיות נציבות שירות המדינה – ולכן, זו לא הייתה מוסמכת להוסיף על דרישות החוק או להחסיר מהן. לשון החוק מחייבת ניסיון מצטבר של חמש שנים וכל תואר אקדמי בתחום עיסוקה של הרשות. משכך, נטען כי השמטת תארים נוספים רלוונטיים, כמו תואר במשפטים, היא פרשנות שגויה ומצמצמת של "לשון החוק". זאת, מכיוון שמשרת מנהל רשות המים מוגדרת כ"רגולטור על" למשק המים, שמצדיק רקע משפטי. סטייה של מלשון החוק המפורשת והברורה, מהווה חריגה מסמכות. זאת תוך הגבלת שיקול דעתה של ועדת האיתור ופסילת מועמדותם של אלה שאינם עומדים בדרישות הסף עוד לפני שהתחילה עבודת ועדת האיתור. התנועה טוענת כי האמור לעיל מבסס חשד שלפיו דרישות הסף לא נקבעו כדי לאתר את המועמד המתאים ביותר לביצוע התפקיד, אלא בשל שיקולים זרים, ובמטרה 'לתפור' את המשרה למידותיו של מועמד ידוע מראש.