התנועה לאיכות השלטון פנתה למשרד ראש הממשלה בדרישה להקצבת כהונתו של רב הכותל

התנועה לאיכות השלטון פנתה למשרד ראש הממשלה בדרישה להקצבת כהונתו של רב הכותל

י"א אייר, תשע"ו 19/05/16
התנועה לאיכות השלטון פנתה למשרד ראש הממשלה בדרישה להקצבת כהונתו של רב הכותל
בפנייתה למשרד ראש הממשלה, קוראת התנועה לאיכות השלטון לפעול לקציבת כהונתו של רב הכותל מזה שש עשרה שנים, שמואל רבינוביץ, בהתאם למגמה הראויה של קציבת הכהונה של נושאי משרה בכירים.
התנועה לאיכות השלטון סבורה כי להקצבת כהונתם של נושאי משרה ברשות המבצעת ישנם אינטרסים ציבוריים רבים; הצורך להבטיח כי אורך הכהונה יהיה ידוע מראש, לדוגמא, ימנע מנושא המשרה המכהן לפעול באופן בלתי ראוי כדי למנוע את הבטחתו. בנוסף, הקצבת הכהונה תקטין את התמריץ של נושא המשרה לקבלת שוחד ותמנע צבירת כוח יתר כתוצאה מכהונה ארוכה באופן קיצוני. אינטרס ציבורי נוסף הוא יצירת האפשרות להערכה מחודשת של תפקוד נושא המשרה ובחינה האם הוא עדיין מתאים לתפקיד. כאשר ישנה הארכה אוטומטית של הכהונה, אפשרות זו נשללת ומתנתקת משאלת איכות הביצוע של נושא המשרה.
הממשלה עצמה קבעה אמות מידה לקציבת כהונה של נושאי משרה בכירים בשירות המדינה. לדוגמא קציבת כהונתו של מבקר המדינה, נגיד בנק ישראל, ראש שירות הביטחון הכללי ועוד. נקבע גם כי קביעת תקופת הכהונה תהיה בהתאם לקטגוריה אליה שייכת המשרה. לקטגוריית תפקידים ניהוליים, למשל, יש תקופת כהונה שאינה ניתנת להארכה. לקטגוריית משרות מקצועיות, אשר המכהנים בהן אינם עומדים בראש מערכת, ישנה תקופת כהונה הניתנת להארכה. הקטגוריה השלישית כוללת משרות ניהוליות-מקצועיות, ולהן תקופת כהונה שאינה קצובה. לגבי משרת רב הכותל טרם התקבלה החלטה בממשלה.
על סמך כל אלה, התנועה קוראת להחיל על רב הכותל את אמות המידה שהממשלה עצמה קבעה. לתפקיד מעמד מיוחד והיקף השפעה רב: באמתחתו כלל המקומות הקדושים, ובפרט אחד האתרים הקדושים והרגישים ביותר במדינה. להשקפת התנועה יש לכל הפחות לקצוב את הכהונה באופן הניתן להארכה. בנוסף, אין כל מקום להארכת כהונת הרב המכהן לאור תקופת הזמן הממושך והבלתי סביר בה הוא מכהן, ולאור העצמת סמכויותיו הבאה לידי ביטוי בהחלטות כגון הקביעה שלו הסמכות לעסוק בגיוס תרומות לטובת "המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים". בנוסף רב הכותל מכהן במקביל גם כיו"ר "הקרן למורשת הכותל המערבי". השילוב בין החלטת הממשלה האמורה לבין תפקידיו של רבינוביץ' מעצימים את היקף השליטה שלו, ויחסי ההון-שלטון הפוטנציאלים וכוח ההשפעה שבכוחו לצבור.