המדינה קיבלה את עמדת התנועה ובית המשפט פסק סכום של 30,000 שקלים לטובת התנועה לאיכות השלטון

המדינה קיבלה את עמדת התנועה ובית המשפט פסק סכום של 30,000 שקלים לטובת התנועה לאיכות השלטון

טו' באייר תשע"ו 23/5/2016
המדינה קיבלה את עמדת התנועה ובית המשפט פסק סכום של 30,000 שקלים לטובת התנועה לאיכות השלטון
התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"צ כנגד שר הרווחה, שר הביטחון, ראש הממשלה, היועמ"ש ומבקר המדינה בבקשה למתן צו על תנאי אשר יורה למשרדי הממשלה לפעול על פי הוראות החוק, להקים צוות תיקון ליקויים ולהגיש דוח תיקון לראש הממשלה.
המדינה קיבלה את עמדת התנועה העתירה ובית המשפט פסק לזכות התנועה סכום של 30,000 שקלים.
מדי שנה מוציא מבקר המדינה תחת ידיו מספר דוחות, במועדים שונים. המוכר והידוע שבהם מכונה "הדוח השנתי", ובנוסף אליו מוציא המבקר דוחות מיוחדים. דוחות אלו אינם שונים במהותם מן הדוח השנתי, אולם הם מפורסמים כעומדים בפני עצמם, עקב זיקתם לבעיה עקרונית וחשובה או דחיפותם לעניין חשוב המצוי על סדר היום הציבורי.
בשנים האחרונות התגבר השימוש במנגנון הדוחות המיוחדים, בפרט בנוגע לנושאים בעלי חשיבות ציבורית רבה אשר יש צורך בבדיקה מיידית, פרטנית וייחודית לגביהם, כאשר רק השנה יצאו הדוחות העוסקים בתקציב מערכת הביטחון ומשרתי הקבע בצה"ל; בפיתוח משק הגז הטבעי; בתיעוד הלאומי הביומטרי; במשבר הדיור; בהוצאות מעונות ראש הממשלה; בהתנהלות חברת נתיבי ישראל. מהשנים הקודמות זכורים לנו הדוחות אשר עסקו באסון השריפה בכרמל ובפרשת הרפז.
על פי הקבוע בחוק מבקר המדינה, מחויב כל גוף המבוקר בדוח לבחון את פעולותיו לאור הדוח, ולפעול לתיקון הליקויים שנמצאו וליישום ההמלצות שהובאו בדוח. והנה, התנועה לאיכות השלטון גילתה כי במשרדי ממשלה רבים התגבשה לה פרקטיקה הבוחרת להתעלם מהוראת חוק ברורה זו, ולייצר הליך תיקון ליקויים אשר פעמים רבות אינו מפוקח ואין הציבור יכול לדעת את טיבו.
מתוך 4 משרדי ממשלה אליהם פנתה התנועה, התברר כי רק אחד מהם (המשרד לאזרחים ותיקים) פעל על פי החוק, שני משרדים נוספים עשו דין לעצמם (משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה) תוך שהם טוענים כי תקנו את הליקויים, אולם לא מגבים זאת בשום דוח, והחמור מכל- משרד הרווחה אשר מתעלם זה למעלה משנה וחודשיים מפניות התנועה לאיכות השלטון.
עקב כך, עתרה התנועה לבג"צ בדרישה שיורה למשרדי הממשלה לפעול על פי החוק, ולפעול לתיקון הליקויים בצורה מסודרת ושקופה. כן ביקשה התנועה כי בית המשפט יורה ליועץ המשפטי לממשלה להוציא הנחייה ברורה המחייבת את כל משרדי הממשלה.