איכות השלטון לשר לביטחון פנים: הימנע מביטול או החלשת הביקורת החיצונית על שירות בתי הסוהר.

איכות השלטון לשר לביטחון פנים: הימנע מביטול או החלשת הביקורת החיצונית על שירות בתי הסוהר.

כ"א אייר, תשע"ו 29/05/2016
איכות השלטון לשר לביטחון פנים: הימנע מביטול או החלשת הביקורת החיצונית על שירות בתי הסוהר.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר הפנים, שרת המשפטים והיועמ"ש בקריאה לביטול או החלשת הביקורת החיצונית על שירות בתי הסוהר: "העובדה שהגוף המבוקר, שבענייננו מחזיק בסמכויות פוגעניות ביותר – שאין להן אח ורע בשירות הציבורי – יבקר את עצמו, איננה מתקבלת על הדעת."
בכתבה שפורסמה בעיתון "הארץ" נכתב כי השר לביטחון פנים ושירות בתי הסוהר פועלים לשינוי מערך הביקורת על מתקני הכליאה במדינת ישראל, כך שתבוטל הביקורת החיצונית (המתבצעת על ידי הפרקליטות, הסנגוריה הציבורית ולשכת עורכי הדין) ובמקומה יורחב מנגנון הביקורת הפנימית.
מן הכתבה עולה, כי דרישת המשרד לביטחון פנים ושירות בתי הסוהר לשינוי המצב הקיים נעשית על בסיס הטענה, כי מרבית המבקרים החיצוניים נגועים לכאורה בניגוד עניינים, וזאת נוכח העובדה כי חלקם מייצגים במקביל אסירים ועצורים. ואולם, בכתבה נטען, כי הסיבה שמלכתחילה קמה דרישה זו הינה "חוסר שביעות הרצון בשב"ס מחריפות הדו"חות ומהחשיפה התקשורתית לה הם זוכים".
עם זאת, חרף עמדת הגורמים המפורטים, עמדת משרד המשפטים שונה. נכתב כי אמנם משרד המשפטים לא יביע התנגדות כנגד הרחבת הביקורת הפנימית בשירות בתי הסוהר, אולם זאת כל עוד לא תיפגע הביקורת הקיימת.
נוכח העובדה כי הנושא נדון בימים אלו על ידי הצדדים, התנועה מביעה התנגדות נחרצת לפגיעה בביקורת החיצונית על מתקני הכליאה במדינת ישראל, באופן שיותיר את שירות בתי הסוהר נתון לביקורת עצמית בלבד.
אין עוררין על החשיבות הרבה שבשמירה והגנה על זכויות האדם והאזרח של האסירים והעצורים, במיוחד מקום בו הם מופשטים בדין מרבות מהן. יכולתם של אסירים ועצורים להתריע על ליקויים בכל הנוגע להחזקתם הינה מוגבלת ביותר.
בהינתן מציאות זו, הרי שיש להבטיח כי הפיקוח אחר פעולות אכיפת הוראות החוק בכותלי בתי הסוהר והמעצר, ייעשה על ידי גורמים שאינם נוטלים חלק בפעולות האכיפה ושאינם מהווים חלק מהגוף המבוקר.
אין להתעלם מן העובדה, כי אף גופים אחרים אשר מחזיקים בסמכויות רחבות בעלות יכולת לשלילת זכויות, כגון משטרת ישראל ומערך התביעה הפלילית, מבוקרים על ידי גורמים חיצוניים וזאת במידה רבה בשל החשש הדומה מפני פגיעה בלתי-מידתית ובלתי-עניינית בזכויות אדם ואזרח.
אף אם יש מקום לבחון מחדש את אופן מערך הביקורת אחר מתקני הכליאה והמעצר במדינת ישראל יש להותיר ביקורת חיצונית אפקטיבית ועצמאית על שירות בתי הסוהר, אשר תוכל להבטיח כי זכויות האסירים והעצורים אינן נפגעות יתר על המידה וכי היחס אליהם הינו ראוי וכמצופה במדינה יהודית ודמוקרטית.