איכות השלטון לממונה על ההגבלים: לא לבטל את ההכרזה על מונופולים

איכות השלטון לממונה על ההגבלים: לא לבטל את ההכרזה על מונופולים

כב' באייר, תשע"ו, 30.5.16
איכות השלטון לממונה על ההגבלים:
לא לבטל את ההכרזה על מונופולים
התנועה לאיכות השלטון פנתה למיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים בקריאה שלא לבטל את נוהל ההכרזה על מונופולים. זאת מאחר והעיסוק במונופולים מציב את הלפרין בניגוד עניינים – אף שמשרד המשפטים אישר לה לעסוק בכך.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על ההגבלים, מיכל הלפרין בקריאה שלא לבטל את הנוהל של הכרזה על מונופולים. פניית התנועה הועברה על רקע חשיפת עיתון TheMarker כי הרשות שוקלת מדיניות חדשה לפיה ההכרזה על מונופולים שלא הקשר מסוים תופסק כדי להפנות משאבים לאכיפה נגד מונופולים, ומכיוון שהתועלת לציבור מההכרזה נמוכה יחסית.
לטענת התנועה, עמדת הרשות מתעלמת מהיתרונות שטמונים בהכרזה על מונופולים. הרשות הצביעה על העובדה שיש מיעוט של תביעות אזרחיות נגד מונופולים מוכרזים, ובכך יש ללמד על חוסר היעילות של ההכרזה. ואולם, דווקא עובדה זו עשויה ללמד כי ההרתעה שבהכרזה גורמת לבעלי המונופול להקפיד על עמידה בדרישות החוק.
התנועה מציינת גם את גילוי הדעת שפרסמה באחרונה רשות ההגבלים, לפיו היא שוקלת לשנות את ההגדרה של גביית מחיר מופרז כניצול לרעה של כח מונופוליסטי.
התנועה מצביעה על שני קשיים חמורים המתעוררים. האחד נוגע לביטול גורף של הכרזה על מונופולים. השני נוגע לאופן קבלת החלטות אלה תוך ניגוד עניינים אינהרנטי שבו נמצאת הממונה על ההגבלים, לאור ייצוגה בעבר את התאגידים המרכזיים שצפויים להיות מושפעים מהשינויים.
טענת ניגוד העניינים נוגעת לחברת תנובה שהיתה לקוחה גדולה של הלפרין, כשעבדה כעורכת דין במגזר הפרטי, לפני שמונתה לתפקיד הממונה על ההגבלים