הוועדה המוניטרית של בנק ישראל מתנהלת ללא הייצוג הנדרש, על פי חוק, לנציגי ציבור

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל מתנהלת ללא הייצוג הנדרש, על פי חוק, לנציגי ציבור

ו' בסיון, תשע"ו 12/06/2016
הוועדה המוניטרית של בנק ישראל מתנהלת ללא הייצוג הנדרש, על פי חוק, לנציגי ציבור
בשל מחסור בנציגי ציבור בוועדה המוניטרית של בנק ישראל, התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה ולנגידת בנק ישראל בבקשה לוודא מינוי נציגי ציבור לכהונה בוועדה המוניטרית לאלתר, בהתאם להליך המינוי הקבוע בחוק
רקע
הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הוקמה מכוח חוק בנק ישראל. בין תפקידיה השונים, הוועדה אמונה על קביעת המדיניות להשגת מטרות בנק ישראל, מעקב אחר ביצוע המדיניות שנקבעה והחלטה על הפעולות שיש לנקוט כדי להשיג את מטרות הבנק, לפי החוק, כגון החלטות על שיעור הריבית, קבלת פיקדונות ומתן אשראי, ניהול יתרת מטבע חוץ ופעולות נוספות.
הוועדה אמורה למנות שישה חברים – כאשר שלושה מהם עובדי בנק ישראל ושלושה נציגי ציבור. הקצאת החברים בוועדה כך שיכהנו בה עובדי הבנק ונציגי ציבור מקצועיים גם יחד, ובחלוקה שווה של מספר החברים בין שתי קבוצות אלו, מעידה על רצון המחוקק בשימור של איזון בביצוע תפקידי הוועדה וקבלת החלטותיה – בין עמדת בנק ישראל לבין האינטרס הציבורי. נציגי ציבור המכהנים בוועדה, לפי החוק, יתמנו בידי הממשלה, על פי המלצת ועדה לאיתור מועמדים ולאחר התייעצות עם הוועדה לבדיקת מינויים.
ואולם, עולה מפרסומיה של הוועדה ובנק ישראל, כי בוועדה מכהנים כרגע ארבעה חברים בלבד, ומתוכם, נציג ציבור יחיד. עיון בסיכומי דיוני הוועדה, המפורסמים באתר האינטרנט של בנק ישראל, מעלה חשש כי הוועדה פועלת בהרכב חסר זה זמן רב ­ ונראה כי לוועדה לא מונו נציגי ציבור חדשים מזה כשנה, כאשר ככל הנראה מזה כשבעה חודשים מכהן נציג ציבור יחיד.
ככל שהוועדה מתנהלת בהרכב חסר, הרי שאינה מסוגלת לייצג באופן מיטבי את האינטרס הציבורי וכך למעשה, מתנהלת בניגוד לרצון המחוקק. נוכח זאת, קיים חשש כי ההחלטות המתקבלות על ידי הוועדה אינן משקפות את איזון האינטרסים הקבוע בחוק, וכתוצאה מכך, נוצר חשש ממשי כי מתקיימת פגיעה באינטרס הציבורי.
חשיבות הדברים עולה ביתר שאת היות שמדובר באחד הגופים המרכזיים ביותר בבנק ישראל: גוף שניתנו לו סמכויות רבות, ואשר להחלטותיו השפעה מכרעת על המשק הישראלי.
נוכח האמור, התנועה מבקשת להדגיש כי יש לוודא מינוי נציגי ציבור לכהונה בוועדה המוניטרית לאלתר, בהתאם להליך המינוי הקבוע בחוק.
לעמדת התנועה, עד אשר יושלם הליך מינוי נציגי הציבור כאמור, אין לקיים ישיבות נוספות של הוועדה, וזאת במטרה להבטיח שהחלטות הוועדה ישקפו את רצון המחוקק במתן משקל הולם לאינטרס הציבורי