איכות השלטון בבקשה להצטרף להליך במעמד "ידיד בית משפט" בעתירה בעניין דו"ח ביקורת על הפרקליטות

איכות השלטון בבקשה להצטרף להליך במעמד "ידיד בית משפט" בעתירה בעניין דו"ח ביקורת על הפרקליטות

כד' בסיון תשע"ו, 30.6.16
איכות השלטון בבקשה להצטרף להליך במעמד "ידיד בית משפט" בעתירה בעניין דו"ח ביקורת על הפרקליטות
התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (ה') בקשה להצטרף להליך בג"ץ 2683/16 שהוגש לבית המשפט העליון, במעמד "ידיד בית משפט" . מטרת בקשתה של התנועה לחשוף תמונה רחבה בפני בית המשפט ולתמוך פרסומו של דו"ח ביקורת שעניינו בחינת הממשק בין הפרקליטות לבין המכון הלאומי לרפואה משפטית
התנועה מבקשת להגן על זכות הציבור לדעת ועל מימוש תכלית הביקורת על מערך התביעה, נוכח עתירת הפרקליטים.
בעתירה, שהגישו פרקליטים לבית המשפט העליון, מבקשים הם למנוע את פרסום דו"ח ביקורת על הפרקליטות, בין היתר, בשל החשש לפגיעה בשמם הטוב של אותם פרקליטים שעניינם נכלל בדוח ולאור עמדתם כי הנציבה ערכה ביקורת פרטנית אותה אינה מוסמכת לבצע. התנועה מבקשת להצטרף להליך כידידת בית המשפט כדי להאיר היבטים של אינטרסים של הציבור בעד פרסום הדוח ולהוסיף להליך טיעונים עובדתיים ומשפטיים שנעדרו מתגובת שרת המשפטים, היועמ"ש והנציבה שהגישו תגובה יחד.
על כן, התנועה מרחיבה בבקשתה על התנהלותם הפסולה של הפרקליטים, מיום הקמת הנציבות וששיאה בהגשת עתירה זו. בנוסף, מתייחסת התנועה לתפיסה הפסולה של העותרים ומסבירה מדוע ביקורת מערכתית יכולה ולעתים אף חייבת להישען על בחינת מקרים פרטניים, לשם כך, גם מציגה העותרת את עמדתה שלה ביחס להכרח לשלב בין עולם הביקורת מערכתית לבין עולם בירור תלונות הציבור.
לעמדת התנועה, ההכרעה בסוגיה זו היא השלכות רוחב ציבוריות משמעותיות במיוחד. הפרקליטות היא גוף ציבורי האמון על אכיפת החוק כלפי כלל האזרחים והאוחז בידיו בסמכויות רחבות ובניהן הגשת כתבי אישום וסגירת תיקים – החלטות אשר ברור כי הינן הרות גורל ובעלות משמעויות כבדות ביותר, הן על היחיד והן על הציבור. היקף הסמכויות הרחב הניצב וכוחה של הפרקליטות לחרוץ גורלות מחייב אותה להיות כפופה לביקורת על אופן התנהלותה.פרסום ביקורת זו חיונית כדי לקדם ולייעל את תיקון הליקויים ולחזק את אמון הציבור במערכת.
חשיבות צירוף התנועה כידידת בית המשפט הינה גדולה במיוחד. מדובר בעתירה ייחודית ומורכבת מבחינה זהות ומיהות הצדדים והמיצגים אותם. העותרים – הפרקליטים, הם אותם אלה אשר אמורים היו לייצג את היועמ"ש, נציבת הביקורת ושרת המשפטים בתגובתם וברור כי מדובר במצב אבסורדי ובלתי אפשרי.
התנועה מבקשת, כמי שנלחמת מזה 26 שנה בתופעות של שחיתות שלטונית ומינהל קלוקל ובלתי תקין, לאפשר לה להצטרף להליך הנדון כ"ידידת בית המשפט", כדי שתוכל להאיר בפני בית המשפט את התמונה הרחבה ביותר של העניינים העומדים בלב המחלוקת בעתירה זו, כמו גם את אותן השלכות רוחב של ולהביע את עמדתה העקרונית בנושא.
לעמדת התנועה, לנוכח סמכויותיה הרגישות והייחודיות של הפרקליטות לא יכול להיות חולק כי יש להבטיח ביקורת אפקטיבית, רחבה ומעמיקה על הפרקליטות וכי רק פרסום דו"ח הביקורת יבטיח את הגשמת התכליות העומדות בבסיסה ובראשן חיזוק אמון הציבור במערכת.
העתירה עוסקת לכאורה רק בפרסום דו"ח הביקורת שערכה הנציבות, אך ברור כי לעתירה פוטנציאל להשלכות רוחב על עצם קיומה של הביקורת על הפרקליטות ועל האופן בו תיערך ותופעל בעתיד הסמכות לערוך ביקורת מערכתית על ידי הנבת"ם וכן, על ידי כל גוף אחר אשר עורך ביקורת מערכתית בין אם מדובר על הפרקליטות או על כל גורם שלטוני וציבורי אחר.