איכות השלטון בפנייה דחופה לשרי המשפטים והאוצר לקראת הדיון בטיוטת חוק שינוי מבנה הבורסה אשר נקבע ליום ראשון הקרוב

איכות השלטון בפנייה דחופה לשרי המשפטים והאוצר לקראת הדיון בטיוטת חוק שינוי מבנה הבורסה אשר נקבע ליום ראשון הקרוב

כ"ד סיון, תשע"ו 30/06/2016
איכות השלטון בפנייה דחופה לשרי המשפטים והאוצר לקראת הדיון בטיוטת חוק שינוי מבנה הבורסה אשר נקבע ליום ראשון הקרוב
לקראת הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה פנתה התנועה לשר האוצר ושרת המשפטים כי יתקנו שתי סוגיות מהותיות בטיוטת החוק העדר הפרדה בין הבורסה לבין מסלקות הבורסה והענקת מתנה בשווי מאות מיליוני שקלים בפטור ממס לחברי הבורסה: "אי מתן מענה לסוגיות מהותיות אלו בחוק יהווה בכייה לדורות – מאחר שמרגע שחברי הבורסה יקבלו זכויות קנייניות וסחירות במניותיה, לא ניתן יהיה להשיב את הגלגל אחורנית."
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשרת המשפטים ושר האוצר כי יתוקנו שתי סוגיות מהותיות ובעייתיות בטיוטת החוק שינוי מבנה הבורסה בקריאה לתקן שתי סוגיות מהותיות. האחת: העובדה כי טיוטת החוק אינה מבצעת הפרדה מבנית בין הבורסה לבין מסלקת הבורסה, ובכך תאפשר לחברי הבורסה להמשיך ולחסום מתחרים (מקומיים ובינלאומיים) מהתחברות למסלקה, ולגבות מציבור המשקיעים עמלות עתק בהיעדר תחרות אפקטיבית; והשנייה: העובדה כי טיוטת החוק מעניקה לחברי הבורסה – עליהם נמנים הגופים החזקים במשק – מתנה בשווי מאות מיליוני שקלים, בפטור מלא ממס, ללא כל הצדקה וללא כל הסבר.
מניעת התחרות בשוק הסליקה והחזקתו בידי קומץ קטן של חברי בורסה מניבה לחברי הבורסה – ובעיקר לבנקים מתוכם – רנטה מונופוליסטית אדירה, המושגת באמצעות גביית עמלות עתק מן הציבור והעברת "פירורים" מתוכן כעמלות לבורסה, תוך שהיתרה משולשלת לכיסי חברי הבורסה. על מנת לפתור כשל זה בהתנהלות הבורסה ולהקל את נטל העמלות מעל גבו של ציבור המשקיעים, יש לנתק באופן מוחלט בין הבעלות בבורסה לבין הבעלות במסלקה; להחיל פיקוח על העמלות שגובים חברי הבורסה בגין פעולות בניירות ערך; ולוודא כי התנאים לקבלת שירותים מן המסלקה הינם הוגנים וסבירים.
בנוסף, טיוטת החוק מיועדת להפוך את הבורסה ממלכ"ר, המאוגד כקואופרטיב שלחבריו זכויות הצבעה שוות, לחברה למטרות רווח, המאוגדת כחברה בעלת הון מניות. בעוד שחברי הבורסה מחזיקים היום בזכויות שאינן בעלות ערך הוני ואינן סחירות, טיוטת החוק צפויה להעניק להם על מגש של כסף את שוויין הכלכלי של מניות הבורסה – כ-400,000,000 ₪ – וזאת בפטור מלא ממס!
אי מתן מענה לשתי סוגיות מהותיות אלו בחוק יהווה בכייה לדורות – מאחר שמרגע שחברי הבורסה יקבלו זכויות קנייניות וסחירות במניותיה, יהיה קשה מאוד, עד בלתי-אפשרי, להשיב את הגלגל אחורנית: למסות רטרואקטיבית את רווחי ההון של חברי הבורסה בגין קבלת מניות הבורסה לידיהם, ולהפריד בין הבורסה למסלקה (אשר כבר תהיינה חברות למטרות רווח השייכות לבעלי מניותיהן).