קריאה למפקחת על הביטוח שלא להעניק היתר שליטה לחברתYango Fujian הסינית בפניקס חברה לביטוח בע"מ

קריאה למפקחת על הביטוח שלא להעניק היתר שליטה לחברתYango Fujian הסינית בפניקס חברה לביטוח בע"מ

א' בתמוז, תשע"ו 7/7/2016
קריאה למפקחת על הביטוח שלא להעניק היתר שליטה לחברתYango Fujian הסינית בפניקס חברה לביטוח בע"מ
התנועה לאיכות השלטון בקריאה למפקחת על הביטוח שלא לאשר היתר שליטה לחברת יאנגו הסינית ובכך למנוע את מכירת השליטה ב"פניקס" במתכונתה הנוכחית. ההגנה על אינטרס הציבור הינה מחויבות ראשונה במעלה של הרגולטור מכוח היותו "נאמן הציבור", וזו מחייבת הימנעות ממתן היתר שליטה ומניעת המשך העברת השליטה בכספי הציבור מגרעין שליטה אחד לאחר, ופרט לתאגיד סיני אשר יכולת הרגולטור להכפיפו לאסדרה מוטלת בספק. רק כך יוגשמו מטרות החוק ויובטח חוסנו של הגוף המוסדי וניהולו התקין כנדרש.
בתחילת השבוע, הודיעה קבוצת דלק כי נחתם מזכר הבנות בלתי מחייב עם חברת יאנגו לרכישת השליטה בחברת הביטוח והפיננסים "הפניקס", זאת לאחר שבחודש פברואר האחרון בוטל הסכם המכירה עם חברת פוסון הסינית.
בהתאם לפניותיה הקודמות בנושא, לעמדת התנועה, הענקת היתר השליטה לחברת יאנגו אינה עומד בקנה אחד עם טובת הציבור, הן מכיוון שמדובר בהעברת גרעין השליטה לבעל שליטה בודד והן מכיוון שספק אם קונגלורט סיני יפעל לטובת האינטרסים של כספי החוסכים בחברה.
לפיכך, התנועה קוראת למפקחת שלא להעניק היתר שליטה לחברת יאנגו בפניקס, ומנגד לחייב את מכירת השליטה בחברה בדרך של מכירת המניות לציבור הרחב באמצעות הבורסה.
גרעיני שליטה מנציחים מצב מעוות המקבע כשלים בענף הפיננסים. כך, בעלי שליטה המשקיעים הון ראשוני מצומצם ביחס להון המנוהל בגוף הפיננסי, הם שממנים את מרבית הדירקטורים ועשויים לפעול לטובתם האישית חרף פגיעה אפשרית בלקוחותיהם. כך, נפגע הציבור הרחב שקניינו וחסכונותיו מושקעים בגוף הפיננסי, נפגעת הכלכלה הישראלית ומעורערת יציבות המערכת הפיננסית והמשק כולו. בהתאם לכך, התנועה מאמינה כי יש לבזר את השליטה בגופים הפיננסיים כך שלא יהיה בעל שליטה המחזיק יותר ממספר אחוזים ספורים ממניות הגוף הפיננסי. לשם כך, התנועה סבורה כי בשלב הראשון יש למכור את מניות שליטת קבוצת דלק בפניקס באמצעות הבורסה לציבור הרחב, וזאת בדומה למתווה שהוחל על חברת כלל ביטוח.
בעוד התנועה מתנגדת, כאמור, למכירת גרעין השליטה למשקיע בודד וקוראת לפירוק גרעיני השליטה במוסדות פיננסיים ככלל, לעמדת התנועה הסכנה שבמכירת השליטה בפניקס לתאגיד ששורשיו בסין הינה כפולה ומכופלת.
זאת, מכיוון שיכולת הפיקוח, האכיפה והשליטה של הרגולטור הישראלי בכל הנוגע לבעלי שליטה שהינם תאגידים זרים בכלל, ותאגידים מסין בפרט, פחותה משמעותית. סיכון זה מתעצם ככל שמדובר בחברות פיננסיות בכלל ובחברות ביטוח בפרט, בהן ההון העצמי של בעלי השליטה נמוך מאוד והדמוקרטיה התאגידית מעוותת בצורה העשויה לעודד נטילת סיכונים מופרזת על חשבון חסכונות הפנסיה של אזרחי המדינה.