איכות השלטון בקריאה לביטול תזכיר החוק המיועד לפטור "מוסדות פטור" מעמידה בקריטריונים

איכות השלטון בקריאה לביטול תזכיר החוק המיועד לפטור "מוסדות פטור" מעמידה בקריטריונים

י"ב תמוז, תשע"ו 18/07/2016
איכות השלטון בקריאה לביטול תזכיר החוק המיועד לפטור "מוסדות פטור" מעמידה בקריטריונים
התנועה לאיכות השלטון קוראת לשר החינוך ולשרת המשפטים, הממונים על קידום תזכיר החוק (והצעת החוק הממשלתית שאמורה להיות מוגשת על בסיסו בהמשך), לפעול להגנת האינטרס הציבורי ולמשוך את תזכיר החוק, ולכל הפחות להאריך את המועד להגשת הערות הציבור.
רקע
לאחרונה פרסם משרד החינוך תזכיר חוק אשר מהותו ביטול סמכותו של שר החינוך לקבוע חובת לימודי מקצועות יסוד (ליבה) במוסדות לימוד המשתייכים לזרם "מוסדות הפטור". מדובר למעשה באימוץ של הצעת חוק פרטית אשר הוגשה בחודש ינואר האחרון על ידי מספר חברי כנסת מסיעות יהדות התורה וש"ס.
תזכיר החוק מבטא נסיגה מוחלטת מן החקיקה – אשר התקבלה בעקבות עתירת התנועה – המגבילה את שיקול דעת שר החינוך בבואו לקבוע תנאים לתקצוב מוסדות פטור, על ידי קביעת קריטריונים ברורים התואמים את האינטרס הציבורי, כדוגמת החלת חובת לימודי ליבה במוסדות הפטור ואיסור הפלייה בקבלה למוסדות אלו. זאת ועוד: באופן תמוה הוקצבו להערות הציבור לתזכיר החוק 10 ימים בלבד, במה שנראה כניסיון לבצע מחטף חקיקתי.
ביום 14.7.16 פורסם תזכיר חוק אשר מציע לבטל את סעיף 10א אשר קבע לראשונה קריטריונים אותם חייב השר להחיל בבואו לקבוע תנאים לתקצוב מוסדות הפטור, ולהחליפו בסעיף אשר קובע כי השר רשאי לקבוע הוראות ותנאים לעניין תקצוב מוסדות פטור – וזאת מבלי להגביל את שיקול דעתו של השר במקרה כזה לעניין קביעת קריטריונים אשר המוסד חייב לעמוד בהם, ומבלי להגביל את תקרת התקצוב.
לעמדת התנועה, השינוי החקיקתי הכלול בתזכיר החוק יהווה נסיגה כוללת מן ההישג החשוב אשר נקבע בעת חקיקת סעיף 10א לחוק, בעקבות עתירת התנועה. מדובר היה בהישג משמעותי לאינטרס הציבורי: הן בהיבט של תוכן הסעיף המהותי, באשר החלת חובה לקיום לימודי ליבה מגנה על זכויות היסוד של תלמידי מוסדות הפטור מאפשרת להם קיום בכבוד מבלי שיהוו מעמסה על הציבור; והן ובעיקר מאחר שחקיקה הקובעת קריטריונים ברורים ושקופים למתן תקצוב מכספי ציבור הינה מושכל ראשון בהתנהלות תקציבית ומנהלית ראויה.
כמו כן, קיצור לוח הזמנים כנ"ל מעלה תמיהה – שלא לומר חשד להעדפה פסולה של מוסדות הפטור על פני גופים ומוסדות אחרים, אשר חקיקה אשר נועדה להיטיב עמם אינה זוכה לזירוז הליכים דומה.