איכות השלטון על הצעת החוק של ח"כ דודי אמסלם: "יריקה בפרצופו של הציבור הישראלי"

איכות השלטון על הצעת החוק של ח"כ דודי אמסלם: "יריקה בפרצופו של הציבור הישראלי"

ה' באב, תשע"ו 09/08/2016
איכות השלטון על הצעת החוק של ח"כ דודי אמסלם:
"יריקה בפרצופו של הציבור הישראלי"
התנועה לאיכות השלטון פנתה לח"כ ניסן סלומיאנסקי בקריאה למנוע את העלאתה של הצעת החוק אותה מתכוון להגיש ח"כ דודי אמסלם מהליכוד, אשר נועדה לפטור ראש ממשלה מכהן מחקירות פליליות: "שפל חדש של פגיעה בשלטון החוק"
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ג') לח"כ ניסן סלומיאנסקי, יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט בעקבות הצהרותיו של ח"כ דודי אמסלם בדבר כוונתו לקדם הצעת חוק שנועדה לפטור ראש ממשלה מכהן מחקירות פליליות בנושאים "קלים", זאת תחת הנימוק לפיו ראשי ממשלה בישראל מככבים בתדירות רבה בפרשיות פליליות והדבר אינו מאפשר להם לבצע את תפקידם.
לעמדת התנועה הצעת חוק זו מהווה שפל חדש של פגיעה בשלטון החוק; משקפת חוסר הבנה בסיסי הן של מעמדו של ראש ממשלה במשטר דמוקרטי כ"ראשון בין שווים"; מבטאת זלזול עמוק בתפקידם של גורמי אכיפת החוק בהפעלת שיקול דעת בזימון חשודים לחקירות פליליות; מבצעת מהלך ציני של הפיכת הדמות הבעייתית לקורבן; ובעיקר – מהווה יריקה בפרצופו של הציבור הישראלי, הזכאי לדרוש כי בתפקידי ההנהגה והשלטון יכהנו אנשים ללא רבב.
הצעת החוק המיועדת מהווה שפל חדש של פגיעה בשלטון החוק, ואין לה כל מקום במשטר דמוקרטי. שלטון החוק הוא אחד מיסודות השלטון הדמוקרטי: התפיסה לפיה דין אחד חל על כולם, החל מהאזרח הפשוט ועד לשועי הארץ, ואין אדם המצוי מעל החוק.
לו תתקבל הצעת החוק, יהיה ראש הממשלה פטור מלהיחקר – למשל – אם נמנע מלדווח על הכנסת או הוצאת כספים מישראל (לפי חוק איסור הלבנת הון, תש"ס-2000); אם התרשל בשמירת מסמך רשמי שהיה עליו לשמור בסוד (לפי סעיף 119 לחוק העונשין, תשל"ז-1977); אם פרסם פרט לא מדויק על דיון בוועדת חקירה, לפי סעיף 251 לחוק העונשין; ועוד.
הדעת אינה סובלת הענקת "פטור מיוחד" מחקירה פלילית לאדם כלשהו, ואין זה משנה כלל עד כמה בכיר תפקידו ועד כמה הוא "עסוק". ההיפך הגמור הוא הנכון: דמוקרטיה איתנה נמדדת דווקא ביכולתה לנהוג באופן שווה ונטול משוא פנים באנשים הבכירים והחזקים ביותר.
לא למותר לציין כי בהעלאת ההצעה בעיתוי הנוכחי – בו ברקע מתנהלת חקירה משטרתית כנגד ראש הממשלה המכהן, אשר על פרטיה הוטל איפול – יש טעם לפגם, אפילו עוד יותר מאשר במקום בו הייתה מועלית בלא שמתנהלת חקירה כזו. קשה שלא לחוש בתפרים הגסים שבהם "נתפרה" הצעה זו על מנת להגן על ראש הממשלה המכהן, על ידי אחד מחברי מפלגתו, תוך יריקה בפרצופו של הציבור הישראלי.
הציבור הישראלי זכאי לדרוש מן המעמידים עצמם לתפקידי הנהגה להיות אנשים משכמם ומעלה, אשר אינם נושאים מאחוריהם קופת שרצים ואינם מועדים להסתבך בעבירות פליליות במהלך כהונתם. מדובר בדרישה כה אלמנטרית, שאנו תמהים על כי יש צורך לכתוב את הדברים שחור על גבי לבן.