שיבוץ חברי אופוזיציה בוועדות החובה בעיריית קריית ביאליק

שיבוץ חברי אופוזיציה בוועדות החובה בעיריית קריית ביאליק

ה' באב בתמוז, התשע"ו 09/08/2016
שיבוץ חברי אופוזיציה בוועדות החובה בעיריית קריית ביאליק
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר הפנים בעניינה של עיריית קריית ביאליק וזאת לאחר שחלוקת התפקידים בוועדות החובה לחברי האופוזיציה אינה נעשית בהתאם להרכב הסיעתי. על כן מבקשת התנועה משר הפנים לפעול לתיקון הכשל ולהורות לעירייה לפעול למינוי נציגים בוועדות החובה מכל הסיעות על מנת להבטיח ייצוג הולם ויחסי, כנדרש עפ"י חוק.
הרקע לדברים הוא בקביעה כי סיעת "התנועה החברתית" הינה סיעת אופוזיציה, למרות שמר מזוז – מי שהיה אז ראש הרשימה – מונה בזמנו לתפקיד משנה לראש העירייה, כאשר במקביל חברו לסיעה, מר מקמל, הכריז כי הוא עצמו נותר חבר האופוזיציה. זאת, על אף הוראות פקודת העיריות שקובעות בין היתר כי נציג אופוזיציה יהיה רק מי ש"סיעתו אינה קשורה בהסכם המתייחס לכהונת ראש העירייה או לניהול העירייה."
למרות מצב עניינים זה הוגבלה יכולתה של סיעת "מנהיגות חדשה" – הרואה עצמה אופוזיציה אמיתית, כזו שחבריה אינם נהנים ממנעמי הקואליציה – למנות את נציגיה לוועדות החובה של מועצת העירייה. לפי המידע שהגיע לרשות התנועה, פניותיהן הרבות למנותם לוועדות החובה זוכות להתעלמות רבתי או להצבעה קואליציונית מלאה כנגד מינוייָם לוועדות אלו.
ועדות החובה של העירייה נותרו ללא עיניהם הפקוחות והמפקחות של נציגי האופוזיציה. מציאות זו הביאה להשתקה של כל ביקורת אפקטיבית בכלל על התנהלות העירייה, וביקורת מטעם נציגי האופוזיציה בפרט, דבר שבוודאי פגע בעבודתה התקינה ובתיקון הליקויים בה.
מצב זה נותר ללא שינוי, חרף פניות התנועה לגורמים שונים בעניין, ביניהם לראש העירייה מר אלי דוקורסקי וליועצת המשפטית של העירייה, עו"ד ענת קרקופולסקי-פרץ. לשיטת העירייה, האחריות על אי-מינוייָם של חברי האופוזיציה לוועדות החובה, מוטלת עליהם עצמם.
עם היבחרו של מר מזוז לכנסת, פרש הוא כדין ממועצת העירייה. יחד עימו, פרש גם מר מקמל מהמועצה. חברים אלו הוחלפו על ידי מר עידן מזוז, בנו של ראש הרשימה והמשנה לראש העירייה דאז מר ירון מזוז, ומר משה בכר.
ואולם, גם לאחר חילופי הגברי הללו, לפי המידע שנתקבל במשרדי התנועה, המציאות היא שמלבד בוועדת הביקורת, בכל ועדות החובה האחרות משמשים נציגי אופוזיציה רק ממפלגתם של מר מזוז ומר בכר, בעוד חברי האופוזיציה האחרים (קרי, מסיעת מנהיגות חדשה) לא מונו לועדות המרכזיות בעירייה, זאת למרות בקשות חוזרות ונשנות מטעמם.

מציאות זו נראית על פניו מכוונת ובעייתית ביותר, במיוחד לאור סימני השאלה המרחפים מעל מחויבותה של סיעת התנועה החברתית לקיומה של אופוזיציה אפקטיבית ולוחמת, וזאת לנוכח
הנסיבות המיוחדות המתקיימות בעניין דנן, כפי שפורטו לעיל.
כמו כן, החוק קובע רשימה פתוחה של נסיבות בהן לא יכולה סיעה להיחשב כחברת אופוזיציה. ההוראות לקביעת חברי אופוזיציה נועדו לאזן את הסיעה השלטת ולאפשר את ביקורת הציבור, הן על הכספים המשולמים על ידי העירייה והן על תקינותה השלטונית בכלל, לרבות בסוגיית ביצוע מינויים ומכרזים כחוק. התעלמות מן החוק פוגעת באיזונים ובבלמים הפנימיים של הרשות המקומית ובתפקודה התקין. בחינה מהותית זו צריכה להתבצע גם בקריית ביאליק, ולאלתר.