קריאה למפקחת על הביטוח שלא לאשר היתר לחברת Yango Fujian הסינית לרכוש שליטה בחברת הפניקס חברה לביטוח בע"מ

קריאה למפקחת על הביטוח שלא לאשר היתר לחברת Yango Fujian הסינית לרכוש שליטה בחברת הפניקס חברה לביטוח בע"מ

י"ח אב, תשע"ו 22/08/2016
קריאה למפקחת על הביטוח שלא לאשר היתר לחברת Yango Fujian הסינית לרכוש שליטה בחברת הפניקס חברה לביטוח בע"מ
התנועה לאיכות השלטון בקריאה למפקחת על הביטוח שלא לאשר את עסקת חברת יאנגו הסינית עם קבוצת דלק ובכך למנוע את מכירת השליטה ב"פניקס" במתכונת הנוכחית. ההגנה על אינטרס הציבור הינה מחויבות ראשונה במעלה של הרגולטור מכוח היותו "נאמן הציבור", וזו מחייבת הימנעות ממתן היתר שליטה ומניעת המשך העברת השליטה בכספי הציבור מגרעין שליטה אחד לאחר, ופרט לתאגיד סיני אשר יכולת הרגולטור להכפיפו לאסדרה מוטלת בספק.
היום פורסם בכלי התקשורת כי קבוצת דלק חתמה עם חברת יאנגו על עסקה לרכישת השליטה בחברת הביטוח והפיננסים "הפניקס", זאת לאחר שבחודש פברואר האחרון בוטל הסכם המכירה עם חברת פוסון הסינית.
בהתאם לפניותיה הקודמות בנושא, לעמדת התנועה, הענקת היתר השליטה לחברת יאנגו אינה עומד בקנה אחד עם טובת הציבור, הן מכיוון שמדובר בהעברת גרעין השליטה לבעל שליטה בודד והן מכיוון שספק אם קונגלורט סיני יפעל לטובת האינטרסים של כספי החוסכים בחברה.
מתשובה שקיבלה התנועה בזמנו מאגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר לגבי עסקה זאת, נטען כי אין בידי האגף כלים חוקיים שדרכם ניתן לחייב בעלי שליטה למכור את נכסיהם בדרך זו אחרת וכי חוק הריכוזיות גם הוא אינו מתייחס לאופן המימוש בזכויות הקנייניות של בעלי השליטה.
נוכח החתימה על ההסכם, פנתה התנועה היום למפקחת על הביטוח וציינה שלעמדתה מדובר בפרשנות מצומצמת שנותן אגף זה לסמכויותיו הקבועות בחוק. יש לו חובה לשקול את טובת הציבור טרם אישור, וגם לעשות זאת בפרשנות הראויה והרחבה, ולשקול את העניינים הבאים:
ראשית, ניסיון החיים במדינת ישראל מלמד שמדיניות גרעיני השליטה מביאה לכך שקומץ שליטי הון שולטים בגופים החזקים ביותר בכלכלה, במקורות האשראי ובחסכונותיו של הציבור הרחב, באמצעות השקעה מזערת ביחס לסכומים והכוח הרב שמרוכז בידיהם, כוח שמנוצל לרעה לקידום ענייניהם האישיים על חשבון כספי הציבור. לכן, על הרגולטור לשקול את טובת הציבור באופן רחב ולתת את המשקל על כך שמדובר שהקונה הינה חברה סינית.
שנית, יכולת הפיקוח, האכיפה והשליטה של הרגולטור הישראלי בכל הנוגע לבעלי שליטה שהינם תאגידים זרים בכלל, ותאגידים מסין בפרט, פחותה משמעותית. סיכון זה מתעצם ככל שמדובר בחברות פיננסיות בכלל ובחברות ביטוח בפרט, בהן ההון העצמי של בעלי השליטה נמוך מאוד והדמוקרטיה התאגידית מעוותת בצורה העשויה לעודד נטילת סיכונים מופרזת על חשבון חסכונות הפנסיה של אזרחי המדינה.
לפיכך, התנועה קוראת פעם נוספת למפקחת להשתמש בכלים שנתן לה המחוקק ולא להעניק היתר שליטה לחברת יאנגו בפניקס, הן משום שמדובר בהעברת שליטה ששומרת על הריכוזיות במשק והן משום הקשיים שבמכירת שליטה בגוף מוסדי לחברה סינית.