התנועה לאיכות השלטון בקריאה לעריכת ביקורת ולהפסקת העברת הכספים במסגרת מסלול הסובסידיה "חלף פטם"

התנועה לאיכות השלטון בקריאה לעריכת ביקורת ולהפסקת העברת הכספים במסגרת מסלול הסובסידיה "חלף פטם"

כ"ו אב, תשע"ו 30/08/2016
התנועה לאיכות השלטון בקריאה לעריכת ביקורת ולהפסקת העברת הכספים במסגרת מסלול הסובסידיה "חלף פטם"
התנועה לאיכות השלטון פנתה לחשבת הכללית במשרד האוצר בקריאה לעריכת ביקורת על העברת כספים במסגרת מסלול הסובסידיה "חלף פטם", אשר במסגרתו ניתנות סובסידיות על גידול פטמים למגדלים אשר חדלו זה מכבר מגידול פטמים.
במקביל פנתה התנועה למשרד החקלאות ופיתוח הכפר בבקשה לעמוד בהצהרותיו ולהפסיק את העברת הכספים במסגרת "חלף פטם", וכמו כן בבקשה לקבלת מידע ומסמכים בנושא בהתאם לחוק חופש המידע.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לגב', מיכל עבאדי- בויאנג'ו, החשבת הכללית במשרד האוצר, עקב פרסום "דו"ח ביקורת בנושא סובסידיות במשרד החקלאות" העוסק בתשלומי סובסידיה המועברים לפי חוק הגליל, לפיו מועברים תשלומי סובסידיה לחקלאים בענק הלול, מגדלי פטמים וביצי מאכל, המתגוררים ביישובי הגליל שנבחרו.
מדוח הביקורת עולה כי לא ניתנות מכסות חדשות בענף מלבד המכסות שכבר קיימות, ובנוסף דוח זה מגלה כי מלבד מסלול ההטלה והפטם, ישנו מסלול סובסידיה נוסף אשר אינו נזכר בחוק הגליל ושמו "חלף פטם". במסגרת מסלול חלף פטם, מקבלים אותם בעלי מכסות תשלום על גידול פטמים למרות שחדלו זה מכבר מגידול פטמים. לפי ממצאי הביקורת, לא קיימת אף אסמכתא להחלטה זו ולא ברור מהו תוקפה. בנוסף נכתב בדוח כי אין הגדרות ונהלים ברורים למסלול סובסידיה זה. בהתאם לממצאים אלו המליצה הביקורת לבחון את צידוק קיומו של מסלול ה"חלף פטם", להכין נהלים מלאים לגביו, ולתקן ליקויים נוספים שנמצאו במהלך הביקורת. בתשובה השיב משרד החקלאות למשרד מבקר המדינה כי בשנת 2015 יחל תהליך הביטול של מסלול חלף הפטם בהדרגה, עד לביטולו המוחלט בסוף שנה זו, אך מאז הועברו מיליוני שקלים לזכאי סובסידיות מסלול "חלף פטם".
נוכח חוסר היישום של ההמלצות פנתה התנועה אל החשבת הכללית לצורך קבלת עמדתה הסדורה בעניין, ולמר אורי אריאל, שר החקלאות ופיתוח הכפר, בבקשה לקבלת מידע ומסמכים הכוללים את המקור החוקי מכוחו מעביר משרד החקלאות תשלומי סובסידיה במסגרת מסלול "חלף פטם", וכמו כן פנתה בבקשה להפסיק את העברת הכספים במסגרת "חלף פטם" המוערכים במעל לחצי מיליארד שקלים בשנה הנלקחים מהקופה הציבורית ללא בסיס חוקי וללא הנחיות ונהלים.