מניעת פרסום סקרי מחירי הדירות על ידי השמאי הממשלתי

מניעת פרסום סקרי מחירי הדירות על ידי השמאי הממשלתי

י"ז אלול תשע"ו 20/09/2016
מניעת פרסום סקרי מחירי הדירות על ידי השמאי הממשלתי
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר האוצר, משה כחלון, בעקבות פרסומים על ניסיונות השר להעביר החלטה בקבינט הדיור הממשלתי אשר תמנע מן השמאי הממשלתי לפרסם דו"חות רבעוניים ובהם מחירי הדירות העדכניים: " אין לפגוע בגישת הציבור למידע שהוא ציבורי במהותו, ואין לפגוע בעקרון השקיפות. אנו קוראים לך להמשיך ולהגן על עקרונות דמוקרטים של שקיפות ואחריויות, ולהביא את פועלך לביקורת הציבורית הראויה.
ככל שאלו הם פני הדברים, מביעה התנועה תמיהה רבה נוכח ניסיונו למנוע פרסום נתונים אובייקטיבים ומקצועיים אודות מצב מחירי הדיור, נתונים אשר אין חולק על חשיבותם הציבורית הרבה.
למהלכים מסוג זה, אשר כל מטרתם הוא מניעת פרסום וזרימת מידע מן השלטון אל ציבור האזרחים, אין כל מקום בניהול התקין של משטר דמוקרטי. מצב זה מהווה פגיעה חמורה בעקרונות של שקיפות ומינהל תקין – שהם מעקרונות היסוד העומדים בבסיסן של מדינה דמוקרטית ושל חברה חפצת חיים.
קיומם של שקיפות ושיתוף מידע בין השלטון לאזרחיו הינם מפתח לחברה אזרחית אקטיבית ומעורבת, מחזקת את אמון הציבור ברשויות ובצעדי המדיניות הננקטים על ידן, ומגביר את מעורבות הציבור בפיקוח ובביקורת הציבורית על פעולות השלטון.
דברים אלו מקבלים משנה תוקף וחומרה כאשר יש בניסיון זה לפגוע פגיעה משמעותית בזרימת מידע אשר באופיו מונגש לציבור, ואשר נוגע לאחת מסוגיות הליבה בהן התחייבה הממשלה, ומשרד האוצר בראשות השר, לטפל בקדנציה הנוכחית – סוגיית משבר הדיור. פגיעה בזרימת מידע זו, פוגעת ביכולת הפיקוח הציבורי ומונעת מן הציבור לגבש דעה עצמאית ואמינה ככל האפשר אודות הנושאים העומדים בסדר היום.
לפיכך, סבורה התנועה כי אין לפגוע בגישת הציבור למידע שהוא ציבורי במהותו, ואין לפגוע בעקרון השקיפות. אנו קוראים לשר להמשיך ולהגן על עקרונות דמוקרטים של שקיפות ואחריויות, ולהביא את פועלו לביקורת הציבורית הראויה.