איכות השלטון: סעיף התקשורת בהסכמים הקואליציוניים הנו סעיף הצהרתי בלבד ולא מחייב

איכות השלטון: סעיף התקשורת בהסכמים הקואליציוניים הנו סעיף הצהרתי בלבד ולא מחייב

ל' תשרי תשע"ז 01/11/2016
איכות השלטון: סעיף התקשורת בהסכמים הקואליציוניים הנו סעיף הצהרתי בלבד ולא מחייב
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ג') ליועמ"ש לנוכח מאמציו הכבירים של שר התקשורת וראש הממשלה להעביר ללא דיחוי את הצעת החוק אשר תביא לסגירתו של תאגיד השידור הציבורי. התנועה קוראת ליועמ"ש להורות על בטלות הסעיף בהקדם, על מנת לאפשר לראשי הסיעות דיון אמיתי בסוגיה החשובה, תוך הפעלת שיקול הדעת הראוי לעניין ובמנותק מחרב ההסכמים הקואליציוניים המרחפת כרגע מעל לראשם.
רקע
להסכמים הקואליציוניים שחתמו כל ארבע הסיעות עם סיעת הליכוד, הוכנס סעיף, המחייב את סיעות הקואליציה לתמוך ברפורמות שתציג הממשלה, ולצד זה קובע באופן תקדימי וחריג כי סיעות הקואליציה מתחייבות לתמוך בכל הצעת חוק בתחום התקשורת אותה יציע שר התקשורת, ולהתנגד לכל יוזמה או הצעת חוק אליה יתנגד השר.
כזכור, ביום 08.07.2015 עתר חבר הכנסת אראל מרגלית כנגד חוקיות וחוקתיות הסעיף, בהיותו נוגד את עקרונות השיטה הדמוקרטית בישראל; את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ואת פסיקת בית המשפט העליון המנחה לעניין הפעלת שיקול דעת עצמאי; וכן על היותו נוגד את תקנות הציבור. בית המשפט מתח ביקורת על דרך ניסוחו של הסעיף.
בשבועות האחרונים מקדם ראש הממשלה במלוא המרץ את הצעת החוק הפרטית אותה הגיש חה"כ דוד ביטן, שעניינה בסגירת תאגיד השידור הציבורי ולביצוע רפורמה ברשות השידור במתכונתה הקודמת. ראש הממשלה התכוון להביא את הצעת החוק תחילה לדיון בין ראשי סיעות, בטרם יובא החוק לאישור הכנסת. לנוכח כך, התפרסמו בימים האחרונים בכלי התקשורת תגובותיהם של ראשי הסיעות השונים בנוגע להצעת החוק. ראשי הסיעות השיבו בפני התקשורת כי יפעלו ע"פי ההסכמים הקואליציוניים על פיהם חתמו ולהם הם מחוייבים.
שעת המבחן הגיעה ועמה הציון "נכשל". אין עוד הסעיף עומד בחזקת סעיף הצהרתי או תיאורטי בלבד. מהלכיו של שר התקשורת וראש הממשלה גלויים וידועים. המציאות המצערת היא כי יש בין סיעות הקואליציה אשר רואות עצמן מחויבות לסעיף הפגום אשר הוכנס בחטא אל ההסכמים הקואליציוניים, ובהן סיעת ישראל ביתנו אשר העומד בראשה הצהיר כעת על מחויבותו לסעיף, ומתוך כך על תמיכת סיעתו ברפורמה מבלי שהתייחס כלל ועיקר למשמעויות העומדות בבסיסה, לרבות המשמעויות התקציביות והדמוקרטיות.
התנהלות זו של ראשי סיעות בקואליציה, מלמדת יותר מכל כי אכן כוונתו המקורית של הסעיף, ועל אף הפרשנות שניסו לתת לו חלק מראשי הסיעות בתגובותיהם לבית המשפט, הינה לכבול את סיעות הקואליציה באופן שאינו מאפשר הפעלת כל שיקול דעת לרצונו ולמהלכיו של שר התקשורת, באופן הפוגע פגיעה אנושה בנשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית, ועומד בסתירה מוחלטת לעקרון תקנת הציבור – מקום בו אנו רואים כיום כי אכן אכיפת ההסכם מובילה לתוצאה שאינה ראויה ואינה יכולה לעמוד במדינה דמוקרטית.
מפסק הדין שניתן בעתירה של חבר הכנסת מרגלית, ניתן ללמוד כי בית המשפט רואה חזקה על היועץ המשפטי לממשלה כי במקום בו אכן יהפוך הסעיף מהצהרתי בלבד לסעיף בעל משמעויות בלתי חוקיות, יתערב היועץ וימלא תפקידו על פי דין.
לפיכך, מבקשת התנועה מהיועמ"ש להורות בהקדם על בטלותו של הסעיף, בשעה שהוכח מעל לכל ספק שמשמעותו האופרטיבית אכן מונעת מן השרים ומחברי הכנסת להביע דעתם בהליכים כדין, ובניגוד למה שנקבע בשעה שהסעיף עוד עמד כסעיף תיאורטי בלבד.
כמו כן, מבקשת התנועה מהיועמ"ש להנחות את הממשלה ואת החברים בה לפעול במנותק מהוראות הסעיף ומהמשמעויות הבלתי חוקיות המצויות בחובו.