איכות השלטון בקריאה ליועמ"ש: פתח בחקירה בחשד למתן עדות שקר של חבר הכנסת אורן חזן

איכות השלטון בקריאה ליועמ"ש: פתח בחקירה בחשד למתן עדות שקר של חבר הכנסת אורן חזן

א' בחשוון תשע"ז 02/11/2016
איכות השלטון בקריאה ליועמ"ש: פתח בחקירה בחשד למתן עדות שקר של חבר הכנסת אורן חזן
בעקבות פסק הדין בתביעת הדיבה אשר הגיש חבר הכנסת אורן חזן כנגד העיתונאי עמית סגל, פנתה התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש בקריאה לפתוח בחקירה כנגד חבר הכנסת חזן בחשד למתן עדות שקר העולה מתוך דבר השופט בפסק הדין.
ביום 25.10.16 פרסם בית המשפט שלום בת"א (כבוד השופט עזריה אלקלעי) את פסק דינו בתביעה. במסגרת פסק הדין, דחה קבע כב' השופט אלקלעי את התביעה ברובה מהימנים, התבססו על עיתונות אחראית ומקורות מוצלבים ואינם מהווים לשון הרע.
נוסף על כך, שזר כב' השופט אלקלעי לאורך כל פסק הדין אמירות נוקבות ביותר כלפי התנהלותו של חה"כ חזן במהלך ניהול המשפט, ובהן אמירות קשות מאוד הנוגעות לאמינותו ולאמיתות העדויות אשר נתן. לא די בכך שהשופט אלקלעי ביכר את גרסאותיהם של עדי ההגנה, הוא אף ציין כי אינו מאמין לעדותו של ח"כ חזן וקבע מספר פעמים כי עדות זו אינה מהימנה וכי חזן אינו דובר אמת. כך בעניין ניהול הקזינו וכך גם בשימוש בסמים.
אין מנוס מהמסקנה המתבקשת כי העדות שמסר חבר הכנסת חזן בבית המשפט, אינה אמת, לפחות בחלקים ממנה, ואשר אליהם התייחס כבוד השופט אלקלעי בפסק דינו.
סעיף 237 לחוק העונשין תשל"ז-1977 קובע כי מי שהעיד בהליך שיפוטי עדות כוזבת, הרי זו עדות שקר, ודינו מאסר שבע שנים. אשר על כן, סבורה התנועה לאיכות השלטון כי עומדת בפני היועמ"ש ראשית ראיה המחייבת על פתיחה בחקירה בחשד כי חבר הכנסת חזן העיד עדות שקר תחת שבועה בפני בית המשפט, וכן בתצהיר שהגיש בכתב התביעה, בהתאם לחוק העונשין.
חקירה כזו אף מקבלת חשיבות יתרה נוכח העובדה כי מבצע העבירות, לכאורה, הינו חבר כנסת מן המניין. כפי שקבע בעבר בית המשפט, אין המדובר בעניין זה אך בשאלה ערכית או אפילו שאלה חוקית – קיימת חובה למצות את ההליכים בתיק עד תום, ולהציל במה שניתן את מעמדה, יוקרתה וכבודה של הכנסת, ואת אמון הציבור הנושא אליה את עיניו.
התנהלות זו של חבר הכנסת חזן, אשר התרחשה תוך כדי ניהול הליך משפטי בתביעת השתקה במטרה למנוע ביקורת עיתונאית לגיטימית, מחייבת את התייחסות היועמ"ש גם בבחינת אמון הציבור במוסד היועץ המשפטי ורשויות אכיפת החוק.
לצערנו הרב הפרקטיקה הנפסדת של הגשת תביעות השתקה, ואיומים בהליכי דיבה קנתה לה אחיזה משמעותית ומופנית תדיר כנגד עיתונאים וגופי ביקורת נוספים. אנו סבורים כי הגיעה העת לשים סוף להתפשטות המדאיגה של בריונות משפטית זו, ואנו תקווה כי פסק הדין שניתן בתיק של חה"כ חזן יהווה תמרור אזהרה לאלו החושבים להשתיק את הביקורת הציבורית באמצעים אלו