בג"צ: מדינת הפארטץ'. החלטת מועצת מקרקעי ישראל אינה חוקית

בג"צ: מדינת הפארטץ'. החלטת מועצת מקרקעי ישראל אינה חוקית

ז' חשוון, תשע"ז 08/11/2016
בג"צ: מדינת הפארטץ'. החלטת מועצת מקרקעי ישראל אינה חוקית
בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ קיבל את טענות התנועה לאיכות השלטון לפיהן החלטת מועצת מקרקעי ישראל 1374 המעניקה הטבות חריגות לחוות השקמים, ושהתקבלה בניגוד לעמדת הדרגים המקצועיים ברשות מקרקעי ישראל, ובניגוד לעמדת היועמ"ש לרשות והיועמ"ש לממשלה – אכן אינה חוקית, רטרואקטיבית, פרסונלית ופוגעת בעקרונות השוויון והצדק החלוקתי, ונכון עשה שר האוצר שסרב לחתום עליה.
לפני שעה קלה פרסם בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ את פסק הדין בפרשת חוות השקמים. (5134/14)
העתירה של התנועה הוגשה כנגד החלטה 1374 של מועצת מקרקעי ישראל, ברשותו של יו"ר המועצה דאז, שר השיכון אורי אריאל, אשר העניקה זכויות חריגות, פרסונאליות, ורטרואקטיביות לחברת חוות השקמים; בניגוד לעמדת הדרג המקצועי ברשות – קרי הנהלת רמ"י והיועץ המשפטי לרשות, ובניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה.
כזכור, החל משנת 2010 פעלה חברת חוות השקמים לשם קבלת רשיון להקמת מבנה לייצור חשמל סולארי על אדמות החווה. משך ארבע שנים ניסתה החברה להקים את המבנה, אולם דרכה נחסמה על ידי פסיקת בית המשפט העליון בשנת 2014 אשר קבע כי נוכח תנאי החכירה של המקרקעין בחוות השקמים, לא יכולה החברה להקים את המבנה.
בצר לה, פנתה החברה למועצת מקרקעי ישראל ברשות אורי אריאל, אשר קיבלה החלטה אשר עוקפת את פסיקת העליון, ולמעשה משנה מקצה לקצה את מדיניותה רבת השנים של רשות מקרקעי ישראל – זאת מבלי שהוצגו בפניה כל נתונים עובדתיים, או שניתנה סיבה מהותית לסטייה מהמדיניות – למעט ההטבה עם היזמים בחוות השקמים.
בית המשפט קבע פה אחד, בפסק דינה של השופטת ברון, ובהסכמתם של השופט עמית והמשנה לנשיאה רובינשטיין, כי ההחלטה הייתה נגועה באי חוקיות, היתה רטרואקטיבית ופרסונאלית וקבעה כי "היא פוגעת בערכי השוויון וההוגנות בהם מחוייבת המועצה מתוקף היותה נאמנת הציבור", ומבלי שניתנה הדעת על ההשלכות החוקתיות ועל הפגיעה בערך הצדק החלוקתי. בכך, קיבל בית המשפט את כלל טענות התנועה בעתירה שהוגשה בחודש יולי 2014. נוסף על כך, קבע בית המשפט כי בנסיבות העניין, לא נפל פגם בהחלטתו של היועץ המשפטי לממשלה אשר הורה לשר האוצר דאז, יאיר לפיד שלא לאשר את העסקה, וכן לא נפל פגם בסירובו של שר האוצר לאשר את העסקה.
בית המשפט מתח ביקורת חריפה ביותר על התנהלות הרשות. "הקורא את פסק דינה של חברתי ואת החומרים העגומים במבחן התוצאה שביסודו, אינו יכול שלא לתמוה כיצד כעשור השביעי למדינת ישראל מתקבלות החלטות בדרך זו.", וקבע כי קיבלה החלטה באופן שלא התבסס על נתונים כראוי, בניגוד לחוות דעת מפורשת של היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי לרשות, תוך רטרואקטיביות לא מוסברת ותוך פגיעה בשויון. בכך הוציאה שם לא טוב לגוף ציבורי חשוב.
עוד הדגיש בית המשפט את החשיבות הרבה שבהשתתפותם של שומרי סף מקצועיים בהליך קבלת ההחלטות, בייחוד במקום בו הדרג הפוליטי מושפע עמוקות מקבוצות לחץ המקדמות אינטרס צר על חשבון האינטרס הציבורי.
עו"ד תומר נאור, המחלקה המשפטית: "זו אירוניה עצובה שדווקא ביום שבו מתפרסמות ידיעות המעידות על הזלזול שרוחש שר החקלאות אריאל לכל מה שנוגע למנהל תקין, מתפרסם פסק הדין החשוב הזה בו מותח בית המשפט ביקורת חריפה ביותר על התנהלות מועצת ישראל תחת אותו שר, שעה שמעלה בתפקידה הציבורי וקיבלה החלטה פרסונלית, רטרואקטיבית ובלתי חוקית העומדת בסתירה גמורה לטובת הציבור.
לצערנו הרב, פעם אחר פעם אנחנו מגלים כמה חשובה עצמאותם ואיתנותם של שומרי הסף בשירות הציבורי, ובפרט ברשות מקרקעי ישראל – שהיא לצערנו לקוח חוזר בעניינים מעין אלו. דווקא בעת הזאת, אנו מקווים שהקריאה שיוצאת מאולמות בית המשפט תהדהד, בקרב דרגי מקבלי ההחלטות, אשר ישימו את טובת הציבור לפני אינטרסים צרים כאלו ואחרים"