נייר עמדה על המלצות להתאמות בחוק הבחירות

נייר עמדה על המלצות להתאמות בחוק הבחירות

15.11.16
הודעה לתקשורת
נייר עמדה על המלצות להתאמות בחוק הבחירות
התנועה למען איכות השלטון מציעה שתי המלצות עיקריות לשינויים בהמלצות הוועדה, וטוענת כי שילובן יבטיח הגנה מפני הפרות דיני תעמולת בחירות
התנועה למען איכות השלטון מגיבה לדוח הביניים של הועדה הציבורית לבחינת חוק הבחירות (דרכי תעמולה). הדוח יצא בחודש ספטמבר 2016, ועוסק בהמלצות להתאמת חוק הבחירות לעידן הנוכחי והמודרני בישראל.
התנועה מציעה שתי הצעות עיקריות לשינויים בהמלצות הוועדה, וטוענת כי רק שילובן יבטיח הגנה מפני הפרות דיני תעמולת בחירות:
1. הצעה עיקרית ראשונה אומרת כי קריטי להשתית חיוב אישי על מועמדים או מקבלי החלטות שמוטל עליהם עיצום כספי. נכון להיום מפלגות ומועמדים מתעלמים מהוראות החוק בדבר דיני תעמולה, מימון מפלגות ומשיגים רווח פוליטי בשל כך, ועקב התנהלות זו מתקיימת פגיעה קשה בשלטון החוק. חייה להיעשות שינוי בהטלת אחריות על הפרת דיני התעמולה, על ידי הגברת השימוש בכלי החיוב האישי.
2. הצעה עיקרית שנייה היא להטיל על מתמודדים לקבל אישור מראש על תעמולת בחירות הכוללת תמונות, וידאו או אודיו. האישור יתקבל מיושב ראש הבחירות המרכזית טרם הפרסום. כיום בעידן האינטרנט אין אפקטיביות אמתית לצווים שיפוטיים המורים על הסרת תעמולה מהמרחב הציבורי, לכן אישור פרסום מראש, ביחד עם הטלת חיוב אישי ועיצום כספי גבוה על מקבלי ההחלטות, זו הדרך היחידה שתבטיח את אפקטיביות האכיפה של דיני התעמולה.