איכות השלטון ליועמ"ש: יש להסדיר את סוגיית היועצים החיצוניים ובראשם עו"ד דוד שמרון

איכות השלטון ליועמ"ש: יש להסדיר את סוגיית היועצים החיצוניים ובראשם עו"ד דוד שמרון

י"ט בחשון, התשע"ז 20/11/2016
איכות השלטון ליועמ"ש: יש להסדיר את סוגיית היועצים החיצוניים ובראשם עו"ד דוד שמרון
התנועה לאיכות השלטון קוראת ליועמ"ש לדאוג באופן מיידי להסדרה הדוקה יותר ואכיפה נחרצת יותר של סוגיית העסקת יועצים חיצוניים על ידי נבחרי ציבור, המתחייבת נוכח החשש מניגוד עניינים, וכן לפעול במהרה לאיון התמריץ המיוחד שיש בהתקשרות עם שמרון יועציו של ראש הממשלה.
הימים האחרונים הוכיחו גם הפעם כי יש ממש בדרישת התנועה לקבוע הוראות ברורות באשר להתקשרות ראש הממשלה ושרי הממשלה עם יועצים חיצוניים קבועים. אכן, אף אם הטענות העולות בתקשורת באשר לתרומתו של עו"ד שמרון לקניית צוללות עבור צה"ל אינן נכונות, הרי שיש פגיעה קשה – קשה עד מאוד – באמון הציבור בניקיון שיקול דעתו של ראש הממשלה, עת יועציו האישיים חולשים על עסקים כה רבים.
התנועה פנתה ליועמ"ש במקרהו של יועץ התקשורת ניר חפץ: "הסוגיה החוזרת ונשנית של ניגוד העניינים הלכאורי של מר חפץ מרחפת ובוודאי תרחף כעננה עכורה מעל לכל פעולה שיבצע במסגרת עבודתו אל מול רשויות השלטון, עננה שתפגע פגיעה קשה באמון הציבור ועלולה להביא למשוא פנים ולשקילת שיקולים זרים, שישפיעו באופן בלתי-הוגן על הליך קבלת ההחלטות של השלטון". דברים אלו יפים גם בעניינו של עו"ד שמרון.
לשיטת התנועה, לא ניתן להתעלם עוד מן המצב הקיים, ולא ניתן להסתפק בכיבוי שריפות במקרים קונקרטיים. יש לעקור מן השורש את החשש לניגוד עניינים בהתקשרויות כאלו; יש להבטיח באופן ברור כי לגורמים פרטיים, במקרה דנן עו"ד שמרון, לא יצמח יתרון מהיחסים המיוחדים ששוררים בינם לבין ראש הממשלה. בין היתר, יש לקבוע כי אדם המייעץ דרך קבע לראש הממשלה, לא יוכל לייצג עסקים מול המדינה או לקחת חלק בגופים המתקשרים עם המדינה (וכשמדובר בשר, הדבר נכון למול המשרד הרלוונטי).
סוגיית היועצים החיצוניים לנבחרי הציבור הינה אמנם מורכבת, אולם אין בכך כדי להימנע מלפעול להסדרתה במהירות הראויה. אין עוד למדינה את הפריבילגיה להמתין בחוסר מעש. כל פעם שמקרה קונקרטי מעין זה עולה לכותרות, המערכת השלטונית כולה נפגעת, לא רק אמון הציבור בראש הממשלה מתערער אלא גם אמון הציבור ביועמ"ש כשומר סף, וכן בשומרי הסף האחרים, מאבד מכוחו.
לנוכח כל האמור, פנתה התנועה ליועמ"ש בקריאה להסדיר באופן מיידי הסדרה הדוקה יותר
ובאכיפה נחרצת יותר של סוגיית העסקת יועצים חיצוניים על ידי נבחרי ציבור, המתחייבת נוכח החשש מניגוד עניינים, וכן לפעול במהרה לאיון התמריץ המיוחד שיש בהתקשרות של גורמים פרטיים עם יועציו של ראש הממשלה.