איכות השלטון קוראת למבקר המדינה לערוך בדיקה בעניין התקשרויות משרדי הממשלה עם חברת הייעוץ "מקינזי".

איכות השלטון קוראת למבקר המדינה לערוך בדיקה בעניין התקשרויות משרדי הממשלה עם חברת הייעוץ "מקינזי".

כ' חשון, התשע"ז 21/11/2016
איכות השלטון קוראת למבקר המדינה לערוך בדיקה בעניין התקשרויות משרדי הממשלה עם חברת הייעוץ "מקינזי".
התנועה לאיכות השלטון פנתה אל מבקר המדינה בבקשה לשקול בשנית את החלטתו שלא לערוך בדיקה בנושא ההתקשרויות כלל משרדי הממשלה עם חברת הייעוץ "מקינזי" ולערוך בדיקה רוחבית של התקשרויות הממשלה עם החברה ושל הליך קבלת ההחלטות שהוביל להן.
מידע אשר הגיע לתנועה הצביע על כך שמספר משרדי ממשלה התקשרו עם חברת הייעוץ "מקינזי" בכמה הזדמנויות שונות, אשר חלקן נעשו באמצעות פטור ממכרז ובהיקף תקציבי רחב. בנוסף הגיע מידע כי יעילותה של ההתקשרות עם "מקינזי" מוטלת בספק. נוכח דברים אלו ביקשה התנועה ממבקר המדינה לערוך בדיקה רוחבית של התקשרויות הממשלה עם החברה "מקינזי" ושל הליך קבלת ההחלטות שהוביל להן.
ההתקשרויות החוזרות והנשנות עם חברת הייעוץ "מקינזי" הפכה לתופעה רוחבית המשותפת למספר גורמים ממשלתיים, אשר נמצאת גם ככל הנראה במגמת הרחבה ומחייבת לפיכך בדיקה ובחינה מתאימה. לעמדת התנועה גם בצד הכשלים שייתכן שנפלו בהתקשרויות עם "מקינזי", הרי שלא ניתן יהיה לבחון את התופעה בכללותה ולהסיק את המסקנות המתאימות לכך מבלי לבחון גם את יתר ההתקשרויות שבוצעו על ידי גורמים ממשלתיים עם החברה, ולבדוק האם גם הן סובלות מדפוסים דומים.
לאחרונה, הנושא הגיע לשולחנה של הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור. בדיון, שהתקיים בכנסת ביום 19.9.2016, עלו לדיון ההתקשרויות עם "מקינזי", כמו גם התקשרויות עם חברות ייעוץ נוספות, ונראה היה שמדובר בתופעה שהשפעתה רחבה אף יותר מכל התקשרות לביצוע ייעוץ במקרה נקודתי, אלא עולה כדי התפרקות מסמכות של הממשלה, תוך העברת הסמכות לקביעת המדיניות אל חברת הייעוץ עצמה. אף אם מדובר בחשש בלבד, הרי שהוא מצביע לכאורה על התנהלות חמורה הדורשת, בהתאם, בחינה נרחבת שתיערך ברצינות הראויה.
בנוסף, מנתונים שפורסמו בתקשורת,על ההתקשרויות של ממשלת ישראל לצורכי ייעוץ אסטרטגי ותכנון מדיניות עם חברות חיצוניות עולה, כי הממשלה שילמה לכל הפחות 169 מיליון ש"ח על ייעוץ אסטרטגי בשנה. מהרשימה נעדרו נתוני ההתקשרויות עם "מקינזי", אף על פי שלפי הערכות זכתה החברה בהתקשרויות בהיקף של כ-150 מיליון ש"ח בין השנים 2008–2015. מעבר לכך שהעובדה שנתוני ההתקשרות עם החברה לא פורסמו תמוהה ומעידה על חוסר שקיפות, הרי שהדבר מהווה עילה נוספת לקיום בדיקה מעמיקה של כבוד מבקר המדינה בעניין.