איכות השלטון בפנייה לשר האוצר ושר התחבורה לכנס ועדה שתבחן את החריגה התקציבית בפרויקט הרכבת הקלה

איכות השלטון בפנייה לשר האוצר ושר התחבורה לכנס ועדה שתבחן את החריגה התקציבית בפרויקט הרכבת הקלה

30.11.16 כט' בחשוון תשע"ז
הודעה לתקשורת
איכות השלטון בפנייה לשר האוצר ושר התחבורה לכנס ועדה שתבחן את החריגה התקציבית בפרויקט הרכבת הקלה
התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (יום ד') פנייה לשר האוצר, מר משה כחלון ושר התחבורה, מר ישראל כץ בבקשה לכנס את ועדת ההיגוי לצורך פיקוח ובקרה על פרויקט הרכבת הקלה, זאת לאחר חריגות תקציביות בסך 2 מיליארד שקלים מקופת המדינה.
לאחר שנודע לתנועה לאיכות השלטון כי במסגרת המכרז הבינלאומי להתקנת המערכות בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן אשר נאמד בסך של 2.4 מיליארד ₪, התקבלו שתי הצעות בלבד, אשר ערכן הכספי גבוה כמעט פי שתיים מהערך שצוין באומדן המקורי של הפרויקט (ההצעה הנמוכה מבין שתי ההצעות שעומדות למכרז עומדת על 4.3 מיליארד), פנתה התנועה לשר האוצר, מר משה כחלון, שר התחבורה, מר ישראל כץ והגב' קרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה ויו"ר ועדת ההיגוי, בבקשה לכנס את ועדת ההיגוי לשם דיון במשמעות הדברים וההשלכות.
ככל שהמדינה תמשיך בהליך המכרז מול שתי החברות שהגישו הצעתן, הרי שתקציב פרויקט הרכבת הקלה, אשר מבוצע במלואו במימון ממשלתי, ייאלץ לגדול באופן משמעותי כך שהמדינה תיאלץ לתקצב לפרויקט 2 מיליארד שקלים נוספים אשר לא נכללו במסגרת פרויקט הרכבת הקלה בכלל ובמסגרת מכרז המערכות בפרט. לחלופין, וככל שהמדינה תחליט לבטל את המכרז ולהכריז על מכרז חדש, הרי שהדבר יגרור התמשכות משמעותית של עבודות הרכבת הקלה, והכל על חשבון הציבור.
בנסיבות אלו, ולאור ההשלכות התקציביות המשמעותיות שיש לפער התקציבי האמור על קופת המדינה, היה מתבקש כי ועדת ההיגוי שהוקמה לצורך הפיקוח והבקרה על פרויקט הרכבת הקלה, הייתה מתכנסת לבחינת נסיבות החריגה התקציבית, לבחינת השלכותיה ולבחינת דרכי הפעולה העומדים בפניה על מנת למנוע את הנזקים ולכל הפחות, למזער אותם.
דא עקא, ועדת ההיגוי כלל לא התכנסה, והיא נמנעת מלמלא את התפקיד לשמו הוקמה. חובתה של ועדת ההיגוי, כגוף מבקר ומפקח של פרויקט הרכבת הקלה, הנושא באחריות ציבורית כבדת משקל לבחון כיצד ניתן למנוע את הנזקים האמורים – גריעת 2 מיליארד ₪ נוספים מכספי ציבור או לחילופין, עיכוב משמעותי בביצוע הפרויקט.