איכות השלטון ליועמ"ש: הורה באופן מיידי על פתיחה בחקירת מעורבותו של השר אביגדור ליברמן ב"פרשת ישראל ביתנו"

איכות השלטון ליועמ"ש: הורה באופן מיידי על פתיחה בחקירת מעורבותו של השר אביגדור ליברמן ב"פרשת ישראל ביתנו"

01.12.2016 א' בכסלו תשע"ז
איכות השלטון ליועמ"ש: הורה באופן מיידי על פתיחה בחקירת מעורבותו של השר אביגדור ליברמן ב"פרשת ישראל ביתנו"
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפט לממשלה בקריאה לפתוח בחקירה בעניין מעורבותו, לכאורה, של השר אביגדור ליברמן ב"פרשת ישראל ביתנו". זאת בהתאם למידע שנחשף בעדותו של עד המדינה בפרשה, מר מרדכי דהמן, על פיו, השר ליברמן היה מודע ואף סייע לקיומו של מנגנון גניבת כספים מן הקופה הציבורית.
רקע
ביום חמישי, 1.12.16, פורסמו בעיתון "דה מרקר" קטעים מתמלילי חקירתו של מר מרדכי דהמן, ראש מועצה אזורית מגילות לשעבר ועד מדינה בפרשת הכספים הקואליציוניים המכונה "פרשת ישראל ביתנו".
הפרסומים מפרטים את שיטת העברת הכספים באחת מתתי-הפרשות שנחקרות, ומתארות מנגנון בו מר דהמן וראשי מועצה נוספים העבירו דרישות תקציביות ללוביסט בשם ישראל יהושע, אשר באמצעות חה"כ וסגנית השר לשעבר פאינה קירשבנאום דאג לכאורה להשגת התקציבים למועצות – וזאת בתמורה ל"גזירת קופון" מסכום ההעברה התקציבית, אשר הועבר אליו ולסגנית השר. עוד עולה מן התמלילים כי השר ליברמן עמד לכאורה בקשר קרוב עם מר יהושע, ועקב באופן צמוד אחר מנגנון ההעברות התקציביות למועצות.
מהתמלילים עולה תמונה קשה של שחיתות שלטונית ממוסדת ושל מנגנון מוסדר ורחב לגניבת כספים מהקופה הציבורית, במעורבות ויוזמה של נבחרי ציבור רמי דרג. מדאיגה אף יותר התמונה שמצטיירת סביב מעורבותו של שר החוץ דאז ושר הביטחון היום, מר אביגדור ליברמן.
חרף העובדה שעדותו של דהמן מעלה חשדות כבדים לגבי התנהלותו של השר ליברמן ומידת מעורבותו בפרשה עד כה טרם מצאו לנכון גורמי אכיפת החוק, והיועמ"ש בראשם, להורות על זימון השר לחקירה.
ראוי לציין כי בנסיבות אלו, התעלמות מסימני השאלה שעולים בנושא וההחלטה להשאיר את עננת חוסר הודאות סביב מעורבותו של השר בפרשה פוגעות באופן חמור באינטרס הציבורי. יתר על כן, ההימנעות מחקירת מעורבותו האפשרית של השר ליברמן – בפרט לאור העולה לכאורה מתוך עדותו של עד המדינה – עומדת לכאורה בסתירה להוראת חוק סדר הדין הפלילי אשר מחייב את המשטרה לפתוח בחקירה במידה ונודע לה על ביצוע עבירה.
נוכח הדברים קוראת התנועה ליועמ"ש להורות באופן מיידי על חקירת מעורבותו האפשרית של השר ליברמן בפרשת ישראל ביתנו.