איכות השלטון לראש הממשלה: פתיחת שירות המדינה למאות מינוייים פוליטיים ללא מכרז: "לא רצינית ומסוכנת"

איכות השלטון לראש הממשלה: פתיחת שירות המדינה למאות מינוייים פוליטיים ללא מכרז: "לא רצינית ומסוכנת"

י"ב כסלו, תשע"ז; 12 דצמבר, 2016.
איכות השלטון לראש הממשלה: פתיחת שירות המדינה למאות מינוייים פוליטיים ללא מכרז: "לא רצינית ומסוכנת"
בעקבות הכרזת ראש הממשלה על יוזמה חדשה לפתוח פתח להכנסת מאות מינויים פוליטיים לשירות המדינה, ללא מכרז, פנתה התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה בטענה כי יוזמה זו תגרום לתופעות פסולות אשר אינו מקדם משילות כלל וכלל, אלא פגיעה אנושה בשירות הציבורי ותופעות קשות של שחיתות.
עמדת התנועה, כפי שהוצגה בפני ראש הממשלה מר בנימין נתניהו היא כי יבוא רכיב בודד ומשמעותי מתוך שיטה ומבנה שירות ציבורי מסוים לתוך שיטה אחרת ללא הליך של לימוד, בחינת השלכות והבנת החסרונות והמחירים, הינו בלתי אחראי ועומד בניגוד להליך תקין ואחראי. בין היתר יש לזכור, כי השיטה האמריקאית בנויה על קציבת כהונה של נבחרי הציבור ועל שפע בלמים ואיזונים שאינם קיימים בשיטתנו שלנו.
עוד יש לציין כי לשיטה האמריקאית יש לא מעט פגמים וחסרונות, שפוגעים במינהל האמריקאי ויוצרים שחיתות, ואין סיבה למהר לייבא אותם אלינו.
אנו אף מוצאים לנכון, למחות על הניסיון לקדם יוזמה כזו, תוך ניצול הרפורמה שהחלה בשירות הציבורי, וזאת תוך ניסיון דורסני נוסף של הממשלה, לעקוף את הכנסת – בית הנבחרים הישראלי, ולהימנע מקיום הליך ענייני בשיתוף הציבור.
לא זו אף זו, לו היתה המטרה האמיתית יעילות ומשילות, ניחא, אך הלכה למעשה, בשם המשילות, חוזים אנו בשפע מינויים בלתי ראויים שאינם מקיימים עשייה וקידום מדיניות במשרדי הממשלה אלא קידום מקורבים, פגיעה בקופת הציבור ובנכסיו ושחיתות.
מבין בעלי משרות אמון והמכרזים התפורים בשירות המדינה, אנו נתקלים פעם אחר פעם באנשים חסרי כישורים אך מקושרים אל השר או אל חבר מרכז/קבלן קולות וכד'. כך שכל מטרת המינוי הוא "תשלום חובות" לגורמים שסייעו לנבחר הציבור להיבחר.
תופעה נוספת שרווחת לצערנו, היא הצרחה בין משרדים. שרים ממנים קרובי משפחה ובעלי חוב של השר השני, אשר עושה אותו דבר עבורם בתמורה.
כל התופעות הפסולות האלו, אינם מקדמים משילות כלל וכלל, אלא פגיעה אנושה בשירות הציבורי ותופעות קשות של שחיתות