איכות שלטון לשר האוצר והשר לשיתוף פעולה אזורי: הימנעו מקבלת החלטה בעניין ההפרדה המבנית בבזק בטרם פרסום דוח מבקר המדינה

איכות שלטון לשר האוצר והשר לשיתוף פעולה אזורי: הימנעו מקבלת החלטה בעניין ההפרדה המבנית בבזק בטרם פרסום דוח מבקר המדינה

כ"ה בכסלו, תשע"ז 25/12/2016
הודעה לתקשורת
איכות שלטון לשר האוצר והשר לשיתוף פעולה אזורי: הימנעו מקבלת החלטה בעניין ההפרדה המבנית בבזק בטרם פרסום דוח מבקר המדינה
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (א) לשר האוצר והשר לשיתוף פעולה אזורי בקריאה להימנעות מקבלת החלטה בדבר ביטול ההפרדה המבנית בחברת בזק בטרם יפורסם דוח מבקר המדינה בנושא. קבלת החלטה בתחום זה כעת, ללא הצדק לדחיפותה, כאשר במשרד מבקר המדינה מתגבש דוח מקיף ורלוונטי בנוגע לענף התקשורת הנייחת – מהווה החלטה שאינה מבוססת על תשתית עובדתית כראוי ומעלה חשש למניעים בלתי טהורים העומדים בבסיסה.
רקע
בחודשים האחרונים עורך מבקר המדינה בדיקה מקיפה של שוק התקשורת הנייחת. בעקבות בדיקה זו פורסם כי פנה המבקר לשר לשיתוף פעולה אזורי בבקשה שלא לקבל כל החלטה בנוגע לביטול ההפרדה המבנית בבזק עד לפרסום דוח המבקר בנושא.
ביום 23.12.2016 הודיעה חברת בזק כי קיבלה הודעה ממנכ"ל משרד התקשורת ולפיה המשרד מקדם מהלך לביטול חובת ההפרדה התאגידית בקבוצת בזק, כך שפעילות חברות הבת של בזק תוכל להתנהל תחת חברה אחת.
מעבר להשלכות כבדות המשקל של מהות ההחלטה על ביטול ההפרדה המבנית בבזק, פרסום משרד התקשורת, המאותת על כוונותיו, בטרם פורסם דוח המבקר בנושא – פוגע במעמד מוסד מבקר המדינה ומעלה חשש לטוהר ההחלטה בדבר ביטול ההפרדה בבזק. חשש זה גובר לאור האינטרס הברור של בזק בקבלת החלטה מידית בנושא על מנת שתוכל לקזז הפסדים שנצברו בחברת yes עם רווחי החברות האחרונות בשנת המס הנוכחית.
הודעת משרד התקשורת מעוררת תמיהה כאשר נשאלת השאלה מדוע כה בוער לקדם תהליך של ביטול הפרדה מבנית או תאגידית בחברת בזק אשר קיימת כבר למעלה מעשור – כאשר ממש בימים אלו שוקדים אנשי מבקר המדינה על מחקר מעמיק של הסדרת ענף התקשורת הנייחת ועתידים לפרסם בקרוב דוח מקיף בנושא. קבלת ההחלטה כעת, רגע לפני פרסום דוח המבקר, מדיפה ריח של מחטף פסול.
על כן קוראת התנועה לשר האוצר ולשר לשיתוף פעולה אזורי האמון כעת על הטיפול בחברת בזק – להימנע מקידום כל מהלך הנוגע לחברת בזק בטרם יפורסם דוח המבקר בנושא. קידום מהלך כעת מהווה התעלמות בוטה ממסקנות המבקר המגובשות בימים אלו, כך שמעבר לפגיעה במוסד המבקר ישנה פגיעה משמעותית בתשתית העובדתית שעליה מתקבלת ההחלטה שכן היא אינה מבוססת על מידע רב ורלוונטי שעתיד להופיע בדוח המבקר בתקופה הקרובה.
בהיעדר דחף מיוחד וצורך מידי בביטול הפרדה הקיימת כבר שנים – החלטה כזו המתקבלת בחטף ומתעלמת מדוח מקיף בנושא, נתפסת כהחלטה שרירותית אשר בבסיסה עומדים מניעים שאינם טהורים – ועל כן יש להימנע ממנה.