איכות השלטון בפנייה אל שר הפנים ואל שרת המשפטים בדרישה דחופה להפעלת סמכות הפיקוח על האגודות העותומאניות.

איכות השלטון בפנייה אל שר הפנים ואל שרת המשפטים בדרישה דחופה להפעלת סמכות הפיקוח על האגודות העותומאניות.

י"א טבת תשע"ז 09/01/2017
איכות השלטון בפנייה אל שר הפנים ואל שרת המשפטים בדרישה דחופה להפעלת סמכות הפיקוח על האגודות העותומאניות.
התנועה לאיכות השלטון פנתה אל השר דרעי בדרישה, להפעיל את סמכות הפיקוח והבקרה על האגודות העותומאניות, אשר ניתנה לו על פי חוק ואשר אינה מופעלת מזה שנים ארוכות, בניגוד לדין; ולחלופין, במידה שאין ביכולתו של משרד הפנים לעשות כן, לפעול לאלתר להעברת סמכות זו למשרד המשפטים.
רקע: האגודות העותומאניות הינן אגודות אשר הוקמו שלא למטרת רווח מכוח החוק העותומאני על האגודות משנת 1909. אגודות אלה אמורות להיות תחת פיקוחו של משרד הפנים. כבר לפני שנים הבהיר משרד הפנים כי אינו הגורם המתאים לפיקוח על האגודות; אך חרף זאת, לאורך השנים, העברת האחריות לגורם אחר לא התקדמה; וכתוצאה מכך, נראה כי האגודות מתנהלות ללא כל פיקוח וביקורת מטעם המדינה. אולם, למשרד הפנים לא ניתנה האחריות הבלעדית בחוק זה – שכן סעיף 19 לחוק, מהווה "סעיף סל", הקובע כי שרי הפנים והמשפטים "מצווים בהוצאת חוק זה לפועל". כלומר – גם לשרת המשפטים ניתנה האחריות על ביצוע החוק.
לאורך יותר מ-6 שנים בהן מנהלת התנועה תכתובת עם משרד הפנים בנושא הפעלת סמכות הפיקוח על האגודות העותומאניות, מסתמנת מסקנה מצערת אך ברורה: סמכות הפיקוח על האגודות, אשר הואצלה בחוק למשרד הפנים – איננה מופעלת מזה שנים רבות, ולמצער, ודאי שלא הופעלה ואינה מופעלת באופן המשקף "מהירות ראויה" ותוך חזרה על הפעלתה "ככל הנדרש על פי הנסיבות", כהוראת החוק. בין האגודות הרבות אשר עודן רשומות בישראל, נכללים גופים ציבוריים גדולים ורבי השפעה כדוגמת הסתדרות העובדים הלאומית; הסתדרות המורים; ההסתדרות הרפואית בישראל; קופות חולים; ועוד. חוסר הפיקוח מאפשר להתאגדויות ענק, שחלקן מאגדות אלפי חברים, להתנהל במחשכים ומבלי לתת דין וחשבון לאיש; בין השאר, אף לא לחבריהן. הדבר עומד בסתירה מוחלטת לאינטרס הציבורי בפיקוח על פעילותם של מוסדות ללא כוונת רווח, מעבר לעובדה שהוא עומד בסתירה לחובתו של משרד הפנים על פי דין.
נוכח האמור, ומאחר שעל פניו אי-הפעלת הסמכות מהווה חריגה מהוראות הדין, פנתה התנועה אל שר הפנים להפעיל את סמכויות הפיקוח האמורות. ומכיוון שמשרד הפנים סבור כי אין ביכולתו להפעיל סמכויות אלו (כפי שעולה מדברי נציגי המשרד בעבר), אנו קוראים לשר הפנים לפעול לאלתר למען העברת סמכויות אלו אל משרד המשפטים, בין אם במסגרת הליך חקיקה ובין אם במסגרת החלטת הממשלה אשר על כן, ולאור הימנעותו הנמשכת של משרד הפנים מהפעלת סמכויותיו לפי החוק, משך עשרות שנים – התנועה קוראת לשרת המשפטים, לפעול בהתאם לדרישות החוק ולהפעיל את סמכויות הפיקוח והבקרה על האגודות העותומאניות הרשומות בישראל, אשר ניתנו לה לפי סעיף 19 לחוק.