איכות השלטון לרשות להגבלים עסקיים: פתחו בחקירה האם מגעיהם של ראש הממשלה וארנון מוזס מהווים ניסיון להסדר כובל

איכות השלטון לרשות להגבלים עסקיים: פתחו בחקירה האם מגעיהם של ראש הממשלה וארנון מוזס מהווים ניסיון להסדר כובל

י"ג בטבת, תשע"ז 11.1.2016
הודעה לתקשורת
איכות השלטון לרשות להגבלים עסקיים: פתחו בחקירה האם מגעיהם של ראש הממשלה וארנון מוזס מהווים ניסיון להסדר כובל
התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין בקריאה להפעיל סמכותה על פי לחוק ההגבלים העסקיים, לבחון את תמילי השיחה בין ראש הממשלה וארנון מוזס ולהורות על פתיחה בחקירה בקשר להתגבשות עברה להסדר כובל ו/או לניסיון להסדר כובל.
רקע
על פי הפרסומים, במסגרת המגעים המתמשכים בין ראש הממשלה לבין בעלי "ידיעות אחרונות" ארנון מוזס הבטיח ראש הממשלה למוזס כי זה יקדם חקיקה המחייבת גביית תשלום עבור העיתון המתחרה של ידיעות אחרונות – "ישראל היום" וכן, ימנע הפצת מהדורת סוף שבוע של ישראל היום וזאת בתמורה לכך שידיעות אחרונות תסקר באופן אוהד את ראש הממשלה.
מגעים אלו מהווים בימים אלו בסיס לחקירה פלילית בעניינו של ראש הממשלה, אך לגישתנו, וככל שיש ממש בדברים, אלו אף מהווים ניסיון להסדר כובל המהווה עברה פלילית על פי חוק ההגבלים העסקיים.
מהפרסומים עולה כי מגעיו של ראש הממשלה עם מר מוזס במהותם – מהווים ניסיון להביא להחלשת התחרות בין שני גופי תקשורת מרכזיים – ישראל היום וידיעות אחרונות, זאת, כאמור, על ידי קידום חקיקה המגבילה את ישראל היום הן במחיר העיתון והן בתפוצתו.
עוד עולה כי תפקידו של ראש הממשלה בגיבוש ההסדר הכובל הוא תפקיד מרכזי – הן מבחינת היותו היד המכוונת והמכוננת של ההסדר והן מבחינת העניין האישי שההסדר עתיד להקנות לו.
ראשית, ניתן לטעון כי ראש הממשלה הוא בגדר מתווך אשר גם עליו יש להחיל את האיסור על קיומו של הסדר כובל. ראש הממשלה היה הגורם אשר יזם את המגעים בינו לבין מר מוזס ולמעשה, ניתן אף לטעון כי לא היה בגדר מתווך נטראלי בין ישראל היום לבין ידיעות אחרונות כי אם גורם אשר מזוהה עם ישראל היום ואשר מקורב לבעליו – מר שלדון אדלסון. ישראל היום נחשב לעיתון התומך בראש הממשלה ואף נטען לא אחת כי לראש הממשלה יש השפעה בפועל על המתפרסם בו. ברי כי כמי שמזוהה עם עיתון ישראל היום ובעליו, נדמה גם בעיני מר מוזס כמי שדבריו מחייבים את עיתון ישראל היום וכי על רקע זה היה ניסיון לקדם חקיקה אשר תפגע בתחרות.
יתרה מכך, ראש הממשלה אינו בגדר גורם נטראלי בהסדר גם במובן זה שיש לו עניין אישי בגיבוש ההסדר. ראש הממשלה היה למעשה, לחלק מרכזי מהעסקה שניסה יחד עם מר מוזס לגבש ובמרכזה סיקור חיובי ואוהד לראש הממשלה על ידי עיתון ידיעות אחרונות