איכות השלטון ליועץ המשפטי לממשלה: לפתוח בחקירה מידית בעניינו של שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן

איכות השלטון ליועץ המשפטי לממשלה: לפתוח בחקירה מידית בעניינו של שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן

י"ח בטבת, תשע"ז 16.1.2017
הודעה לתקשורת
איכות השלטון ליועץ המשפטי לממשלה: לפתוח בחקירה מידית בעניינו של שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בקריאה לפתוח בחקירה בעניין קשריו לכאורה של השר ליצמן עם חברות הטבק; התרומות שהוענקו לכאורה לעמותה של חסידות גור; הקשר עם עיתון "המודיע" ומר יעקוב רייניץ.
ביום 29.05.2011 התקבלה החלטת ממשלה שעניינה "התכנית הלאומית לצמצום העישון". זאת, בעקבות מסקנות דו"ח הוועדה המקצועית לצמצום העישון ונזקיו, שהוקמה בהוראת סגן שר הבריאות דאז, חבר הכנסת יעקב ליצמן. במסגרת ההחלטה נקבע כי על שר הבריאות להקים יחידה למאבק בעישון במשרד הבריאות ולהפיץ דרכה תזכירים לתיקון החוקים בעניין מניעת העישון במקומות ציבוריים ובעניין הגבלת הפרסום והשיווק של מוצרי טבק לשם החמרת המגבלות.
בהחלטה זו קבעה למעשה ממשלת ישראל כי נושא צמצום העישון מהווה סוגיה בעלת חשיבות ראשונה במעלה, בין היתר נוכח ההערכות כי כ-8,000 מקרי מוות בשנה בישראל נגרמים כתוצאה מעישון. על כן, ולאור העובדה כי משרד הבריאות הינו הגוף המרכזי בישראל האמון על דאגה לבריאות הציבור, הרי שיישום ההחלטה הוטל על המשרד ועל העומד בראשו דאז וגם כיום, שר הבריאות חבר הכנסת יעקב ליצמן.
ואולם, לאחרונה נודע לתנועה לאיכות השלטון על החשש מכך שהשר לא רק שאינו דואג כראוי להפחתת נזקי העישון, אלא פועל לכאורה בניגוד להחלטת הממשלה ולאינטרס הציבורי, וזאת תוך הפעלת שיקולים לא ענייניים: השר בולם חקיקה שקודמה על ידו בעבר ומקבל תרומות לכאורה מיצרנית הסיגריות "דובק" המועברים לחסידות גור- עליה נמנה.
כך, עולה כי בשנים 2014-2013, אותן שנים בהן ליצמן לפתע התנגד לתיקוני החקיקה העלולים לפגוע בחברות הטבק, מימנה "דובק" פרסום של לא פחות מ-53 מודעות בעיתון "המודיע", המזוהה עם חסידות גו, ותרמה לכאורה 25,000 ₪ לעמותת "איחוד" למען מוסדות התורה של חסידות גור בישראל. הוצאות כספים אלה על ידי חברת סיגריות, מעוררות תמיהה יתרה לאור העובדה שחסידות גור, כך פורסם, אוסרת על עישון בקרב חבריה.
בנוסף, עולה כי יעקב רייניץ, כתב עיתון "המודיע", סידר לכאורה לנציגי חברה פיקטיבית, שהוקמה לצורך תחקיר, פגישה עם בכירים במשרד הבריאות, ביניהם המשנה למנכ"ל ומספר רופאים נוספים, ולאחר מכן גם עם השר עצמו, תמורת סכומים של כ-4,000 ₪ לפגישה, סכום שנמסר לרייניץ באופן אישי. זאת, לפי התחקיר, לאחר שהבטיחו לממן מודעות פרסום בעיתון "המודיע". בו עובדת גם אשתו של השר כפקידה.
התנהלותו של השר ליצמן בכל הנוגע לסוגיית העישון מעלה סימני שאלה רבים. בוודאי שיש טעם לפגם בשר בריאות שאינו פועל למניעת העישון. לאור האמור, פנתה התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש בקריאה לפתוח בחקירה מידית לבחינת העדויות